Voordragte oor navorsing
Terug na Navorsing
UNIVERSITEITE AS DEMOKRATIESE INSTELLINGS
1. ORIëNTERING
1.1 Universiteit
1.2 Die begrip demokrasie
1.3 Missie en demokrasie
1.4 Doelstelling en demokrasie
1.5 Akademies-etiese beginsels en demokrasie
2. DIE MISSIE VAN UNISA EN DEMOKRASIE
2.1 Gelyke geleenthede vir almal
2.2 Voorsiening van mensekrag vir hoëre beroepe
2.3 Missie en regstellende aksie
3. UNISA-DOELSTELLINGS EN DEMOKRASIE
3.1 Eerste Unisa-doelstelling
3.1.1 Kritiese ingesteldheid
3.1.2 Verwerwing van betekenisvolle vaardighede
3.2 Derde Unisa-doelstelling
3.2.1 Standaarde en Afrikanisering
3.2.2 Demokratiese opvoeding en leer
4. VIERDE EN VYFDE UNISA-DOELSTELLINGS
4.1 Opmerking
4.2 Die leerder as persoon
4.3 Die probleemoplossing-benadering
4.4 Verantwoordelikheid
5. SESDE UNISA-DOELSTELLING
5.1 Demokrasie as 'n krag
5.2 Demokratiese doelwitte
5.3 Verandering van die gemeenskap
5.3.1 Die idee van verandering
5.3.2 Verandering: betekenis
5.3.3 Verandering: evaluering
5.3.4 Verandering: identifikasie
5.3.5 Verandering: inisiëring
5.3.6 Verandering: verwerking
6. SEWENDE UNISA-DOELSTELLING
6.1 Doelwit 1
6.1.1 Onderverteenwoordiging van swartes
6.1.2 Personeelontwikkelingsplan
6.1.3 Mentorskap
6.2 Doelwit 5
6.2.1 Deelnemende bestuur deur personeellede
6.2.2 Gelykheid en sigbaarheid
6.2.3 Akademiese vryheid
6.2.4 Afwesigheid van 'n verwysing na studente
7. FINALE GEVOLGTREKKING
8. 'N ALTERNATIEWE PERSPEKTIEF
VERWYSINGS
***
'N UNIVERSITEIT AS DEMOKRATIESE INSTELLING
1. ORIëNTERING
1.1 Universiteit
'n Universiteit is steeds in 1993 'n vereniging van navorsende
leerkragte en leerders wat die wetenskap beskerm en die akademie
uitbou, gepaard met 'n voortdurende evaluering van die eie
grondslae en strukture (Schorb, 1968:211) asook van die betekenis
wat dit het vir die gemeenskap wat dit moet dien. Dit kan dus
sinvol wees om te evalueer hoedanig grondslae en strukture aan
besondere eise voldoen, insluitende die eis wat hedendaags
prominent op die voorgrond kom, naamlik die eise om demokrasie
en demokratisering.
1.2 Die begrip demokrasie
Die woord "demokrasie" is van Griekse oorsprong. Dit stam uit
die woord demokratia, wat 'n samestelling is van twee ander
Griekse woorde, te wete demos = die volk en kratia = mag (vgl.
kratos = krag; krateia = heerskappy). Vir die Grieke het
demokrasie "die mag van die volk" beteken.
"Demokrasie" was in die eerste plek 'n term wat uitsluitlik in
staatburgerlike verband gebruik is en het as sodanig gedui op 'n
soort staatsbestuur waar die hoogste seggenskap nie in die hande
van een, enkeles of "die bestes" berus het nie, maar een was
waarin elke lid van die volk kon deel.
Sedert die antieke Griekse beskawing het die begrip "demokrasie"
sodanige betekenisverruiming ondergaan dat sy beginsels van
vryheid en gelykheid gaandeweg ook op ander aspekte van die
sosiale lewe van toepassing geword het. So kan daar vandag
benewens 'n politieke demokrasie ook onderskei word tussen 'n
ekonomiese, industriële en sosiale demokrasie. Bo alles het die
demokratiese gedagte tot 'n sosiale ideaal ontwikkel, met vryheid
as etiese beginsel. Dit beteken dat die individu nie alleen oor
politieke selfbeskikkingsreg beskik nie, maar die vryheid geniet
om aan die maatskaplike lewe in al sy veelvuldige vertakkinge
deel te hê.
Demokrasie in die politieke of ekonomiese sin is nie 'n doel op
sigself nie, maar moet gesien word as middel en metode om
demokrasie in sosiale sin, d.i. as etiese beginsel en vorm van
gemeenskapslewe, te bevorder en te verwesenlik. As sosiale
ideaal is die demokrasie veel meer as net 'n regeringsvorm; dit
is 'n wyse van lewe met vryheid as grondtoon (Wasserman, 1944:20)
en wel vryheid tot verantwoordelikheid.
1.3 Missie en demokrasie
'n Missie is die verwoording van die hooffunksie of
verantwoordelikheid wat deur 'n organisasie of instelling aanvaar
word, wat as bindende verpligting opgeneem word en wat as
inspirerende doelstelling nagestreef word.
'n Akademiese instelling kan aan homself status gee wanneer hy
helderheid het oor sy missie. Dit is so aangesien duidelikheid
oor 'n missie lei tot duidelikheid aangaande die weg wat gevolg
moet word met die wetenskapsbeoefening en alle tersaaklike
handelinge wat daarmee gepaard gaan.
'n Missie as sodanig het trefkrag en verleen dinamiek omdat dit
'n ideaalbeeld ('n visie) daarstel wat tot die verwerkliking
daarvan aanspoor en inspireer. Hierdie verwerkliking vereis
egter dat die missie in terme van doelstellings en doelwitte
geanaliseer moet word. Hierdeur word die verwerkliking verskerp.
Verdere verskerping kan bewerkstellig word wanneer raakgesien
word dat doelstellings normatief-normerende status het vir
diegene wat daardie doelstellings aanvaar. Dit is besondere
norme wat die gedraginge en handelinge van akademici en hulle
studente normeer.
Die implikasie van hierdie uitleg van die begrip "missie" is, dat
indien daar in 'n missie demokratiese beginsels verwoord word,
dit aan die idee van demokrasie normerende status verleen en
moontlik ook legitimiteit.
1.4 Doelstelling en demokrasie
'n Universiteit se doelstellings is besondere beginsels wat die
missie van die Universiteit verder beskryf.
'n Doelstelling is 'n geantisipeerde voorstelling van die
uitwerking van handelinge, dus van 'n toekomstige gewilde
toestand (Schmidt, 1969:679).
'n Doelstelling is 'n waarde wat deur 'n strewe (dus wilsbesluit)
verwerklik kan word nadat in dié verband 'n keuse gemaak is en
bepaalde handelinge uitgevoer word en sekere middele aangewend
is (Brugger, 1967:461-462).
'n Doelstelling is dit wat nagestreef word (synswyse, toestand)
met 'n meer of minder duidelike wete (kennis) van die doel wat
bereik wil word (Neuhaüsler, 1967:261).
Akademiese doelstellings moet aanvaar word as die akademies-waardevolle. Die waardevolle word op prys gestel deur 'n
gespreksmatige ontmoeting (Hartmann, 1958:66-69, 86-87, 100)
daarmee. Op dié wyse word die doelstellings waardes wat die
dosent oproep en aanspreek om verantwoording te doen (Kyk Wagner,
1989:23-44).
Die implikasie van hierdie uitleg van doelstelling (ww) is, dat
indien daar in die doelstellingformulering die begrip
"demokrasie" werklikheidsgetrou geïntegreer kan word, dit aan die
idee van demokrasie besondere status en legitimiteit kan verleen.
1.5 Akademies-eties beginsels en demokrasie
Een wyse om aanvaarding van doelstellings te betuig is dat die
doelstellings aanvaar moet word as etiese riglyne (resp.
akademiese behoorlikheidseise of beginsels) wat 'n preskriptiewe
status het.
'n Beginsel wat preskriptiewe status het, is iets in die lig
waarvan daar gehandel kan word (Hare, 1989:49, 107-111) en
handelinge gee praktyksin (praktiese sin) aan 'n beginsel. 'n
Universiteit se doelstellings (beginsels) kan herskryf word in
terme van akademiese aktiwiteite.
'n Missie en die daaruit voortvloeiende doelstellings konstitueer
'n etos in die lig waarvan akademies-professionele gedraginge
beoordeel kan word.
Vyf besondere etiese beginsels wat terselfdertyd beginsels van
outentieke demokrasie en wat nie van demokrasie soos dit soms vir
politieke doeleindes geïnterpreteer word nie, is:
(i) Die beginsel van regverdigheid.
Dit gaan hier om 'n bepaling van die regte van die betrokke
persone (hier: dosent en studente) ten aansien van sake
wat as relevant geïdentifiseer is.
(ii) Die beginsel van optimalisering van benutting van
geleenthede en voordele en voorregte.
Vrye en gelyke toegang tot die voordele wat 'n besondere
inrigting (instelling) bied.
(iii) Die beginsel van etiese universalisering.
Dit gaan hier om die algemene geldigheid van 'n etiese
(sedelike) saak. Almal, sonder aansien des persoons, kan
minstens aanspraak maak op regverdigheid en inagneming van
menswaardigheid.
(iv) Die beginsel van menswaardige behandeling.
Geen mens mag as middel tot 'n doel gebruik (misbruik) word
nie (Robinson & Moulton, 1985:7-8).
(v) Die beginsel van legitimiteit.
Dit is 'n huidige wêreldtendens dat daar na die
legitimiteit van dinge gevra word. Daarom kan die beginsel
van legitimiteit vertroue wek by die gebruiker van die
instelling, sy aangebode kommoditeit (kennis, gesindhede en
vaardighede), sy strukture en sy aansien in die nasionale
en internasionale akademiese en korporatiewe wêreld
(arbeidsmark/wêreld van werk) sodat die instelling hoog
geag word en lojaliteit daarvoor gewek word.
2. DIE MISSIE VAN UNISA EN DEMOKRASIE (as eksemplaar)
Die missie van die Universiteit van Suid-Afrika wat vanweë die
universele wyse waarop die verwoord is, geldig kan wees vir enige
Suid-Afrikaanse Universiteit, lui soos volg:
Die Universiteit van Suid-Afrika is 'n tersiêre
onderwysinstelling wat, aan die hand van die beginsel van
gelyke geleenthede vir almal, daarna streef om akademies en
professioneel geskoolde persone te voorsien wat 'n bydrae
tot die bevrediging van die behoeftes en aspirasies van die
mense van Suider-Afrika kan lewer.
Unisa aanvaar onderrig, navorsing en gemeenskapsdiens as
interafhanklike funksies om uitvoering aan sy missie te
gee, en erken die reg van sy fakulteite, departemente,
institute, buro's en sentra om hierdie funksies op
verskillende wyses en met wisselende klem te verrig.
Die missie van Unisa is essensieel demokraties in sy outentieke
betekenis vanweë die beklemtoning van
* gelyke geleenthede vir almal
* voorsiening van mensekrag wat in diens gestel kan word om
die behoeftes en aspirasies van die Suid-Afrikaanse
gemeenskap te bevredig.
2.1 Gelyke geleenthede vir almal
Gelyke onderwysgeleenthede vir almal ongeag ras, kleur, geloof
of geslag is 'n besondere beginsel vir onderwysvoorsiening (RGN,
1981:14). Uit dié beginsel spreek 'n nood aan gelyke
onderwysgeleenthede vir almal (Reuter & Reuter, 1986:20) en ook
van 'n eis van demokratiese toegang tot onderwys vir alle
leerders (National Education Co-ordinating Committee, 1993:12-15). Wat met "almal" en "alle leerders" bedoel word, word gestel
in uitsprake soos:
Gelykmaking van die speelveld deur die skep van gelyke
geleenthede berus volgens NECC op 'n aantal aannames:
(i) selfs toelating tot tersiêre onderwys is nie 'n reg nie.
Tersiêre plekke is 'n skaars bron en daarvoor moet op 'n
gelyke basis gekompeteer word (National Education Co-ordinating Committee, 1993:205-220).
(ii) alle leerders moet toegang hê tot gelykwaardige
leerervaringe. Dit beteken nie dat almal identiese of
eenvormige leerervarings moet hê nie: individue verskil
ten aansien van sommige van hulle onderwysbehoeftes
afhangende van hulle persoonlikhede, die gemeenskappe
waaruit hulle kom en die loopbaankeuses wat hulle gemaak
het (Chittey, 1990:59). Elke individu moet geleentheid kry
tot selfontwikkeling en "selfekspressie" in ooreenstemming
met sy moontlikhede (Jha, 1991:26-27).
(iii) Solway (1989:120-121)
Solway stel met oortuiging: "that what we are in the habit
of viewing as 'democratic and enlightened' in our attitude
to educational reform is, as often as not, the worst kind
of sentimentality and bad faith. I am not suggesting that
the victims of educational deprivation should be callously
forgotten or neglected, but I am saying that our almost
instinctive preoccupation with the dispossessed blinds us
to the equally and perhaps more compelling problem of how
to find, encourage, and preserve true excellence. The
mindset at work in even our most respected authorities is
invidiously charitable and victim-oriented, which leads to
the curious paradox that merit and intellectual promise are
themselves victimized by the very neglect with which we
under no circumstances wish to treat the disadvantaged.
Reform in the current mode merely raises the standard of
the average but does little to challenge the rule of the
commonplace, since 'the best' is generally left out of the
pedagogic equation. It is with the precarious tenure of
excellence we should mainly sympathize. Educational
programs that do not provide for the early recruitment of
the gifted, continuous monitoring and subsequent screening
will never get us out of the quagmire of mediocrity. We
should not identify political democracy with educational
egalitarianism.
Paradoxically, democracy is viable only if it is
administered by intelligent, well-educated, and responsible
men and women, in effect, by an elite. Not an elite of
privilege, power, and inherited authority, but an
aristocracy of the intelligence. That is the paradox of
representative democracy - that it requires an intellectual
aristocracy if it is to prosper. We need to remember that,
in a certain sense, quality and equality are not equivalent
ideas.
In education this means, quite simply, that our principle
of original selection should be democratic in that everyone
is given a fair chance to benefit from the educational
system. But the winnowing process is imperative and when
the best students have been determinded, the educational
apparatus must concentrate its attention, its advantages
and its demands upon them".
Demokrasie benodig, aldus Solway, 'n beklemtoning van
uitnemendheid, meriete en intellektuele moontlikhede en gelyke
geleenthede vir almal.
2.2 Voorsiening van mensekrag vir hoëre beroepe
Universiteitsonderwys moet besondere klem plaas op die
geestesontwikkeling en voorbereiding vir hoëre beroepe van
diegene wat baat sal vind by universiteitsopleiding. Streng
seleksie moet toegepas word (Jha, 1991:100-101).
Gevolgtrekking: Unisa se missie weerspieël 'n outentiek-demokratiese ingesteldheid in die vorm van 'n beklemtoning van
gelyke geleenthede vir almal wat by universiteitsopleiding kan
baat.
2.3 Missie en regstellende aksie
Die beklemtoning van "gelykheid" in die Unisa-missie impliseer
dat daar aan gelykheid gewerk sal moet word, waar daar
belemmerende ongelykhede bestaan. Dit vereis voorafgaande
intensiewe navorsing. In dié verband is die volgende uitsprake
(oor demokratisering) betekenisvol:
(i) Regstellende aksies is daar om omstandighede (voorwaardes,
toestande) te skep vir gelyke geleenthede. Die speelveld
moet gelyk gemaak word (vgl. "spring gelyk weg"), gevolg
deur gelyke kompetisie met 'n behoud van standaarde. Dit
impliseer stappe om agtergeblewenes toe te rus met die
vaardighede wat hulle nodig het ten einde "gelyk weg te
spring". Regstellende aksie in die vorm van opgradering
van vaardighede is lewensnoodsaaklik. Die oplossing is nie
geleë in die verlaging van standaarde vir agtergeblewenes
nie, want dit sal daartoe lei dat hulle uiteindelik oor
tweederangse kwalifikasies sal beskik, wat onder andere sal
lei tot 'n voortgaande onder-onwikkeling.
Ondersteuningsdienste moet ontwikkel word ten einde
vaardigheidsvlakke te verhoog. Verder sal dit noodsaaklik
wees dat potensiaaltoetsing ("appropriate measures of
ability") toegepas moet word by toelating. (Soos ontwikkel
deur die RGN.) Potensiaaltoetsing word gedoen met die doel
om die oorbeklemtoning van matriekuitslae teen te werk.
Die afskaffing van toelatingsvereistes word nie bepleit
nie, maar wel akademiese ondersteuningsprogramme (Academic
Support Programmes), relevante kurrikula met 'n waak teen
eurosentriese voorbeelde en komplekse taal (Sarakinsky,
1993:7-10).
(ii) Regstellende aksie impliseer die daarstelling van besondere
programme (soos byvoorbeeld oorbruggingskursusse) om
regverdige kompetisie te verseker (National Educating Co-ordinating Committee, 1993:200-220). In dié verband kan
daar verwys word na die Universiteit van die Witwatersrand
se "Academic Support Programme" (Agar, 1992:93-100).
(iii) Regstellende aksie impliseer 'n kritiese bekyking van
finansiering. Daar is nood aan 'n effektiewe
nasionale finansiële ondersteunings-program (met
beurse en lenings) sodat studente nie om finansiële
redes van tersiêre studie uitgesluit word nie.
Diegene wat daartoe in staat is om vir hulle tersiêre
onderwys te betaal, moet dit doen (NECC, 1993:205-220). Dit gaan om navorsing-ondersteunde regstellende
aksie!
(iv) Daar moet steeds in gedagte gehou word dat die volgende
implisiete regstellende betekenis het:
(i) effektiewe onderrig
(ii) raaksien van die student as persoon
(iii) effektiewe leervoltrekking
(iv) vroeë identifisering van leer- en ander probleme
(v) hulpverlening (duidelike riglyne moet neergelê word
vir verwysing en aanmelding van studente by die
hulpdienste).
3. UNISA-DOELSTELLINGS EN DEMOKRASIE
3.1 Eerste Unisa-doelstelling: Om studente in hulle
intellektuele en wetenskaplike ontwikkeling te begelei deur
'n kritiese ingesteldheid, uitbreiding van kennis,
verbetering van betekenisvolle vaardighede.
3.1.1 Kritiese ingesteldheid
Demokrasie in sy outentieke vorm vereis 'n kurrikulum wat
kritiese denke bevorder (King & van den Berg, 1991:35).
Die leerder word 'n deelnemer aan demokrasie wanneer hy in
staat is tot kritiese beoordeling (Slamat, 1993:91).
Demokrasie glo dat omdat die mens 'n rasionale wese is
(o.a. in staat is tot kritiese denke), hy self daartoe in
staat is om sy lot te verbeter. Demokrasie is 'n wyse van
lewe wat gekenmerk word deur soek ("seeking") en weet
("knowing") en waarin die menslike persoonlikheid hoog
aangeslaan word, dus ook sy persoonlike vermoë tot kritiese
denke en die verwerwing van betekenisvolle vaardighede
(Jha, 1991:25-26).
3.1.2 Verwerwing van betekenisvolle vaardighede
Demokrasie (veral in die vorm van geleide demokrasie)
vereis 'n kurrikulum wat kommunikatiewe bekwaamheid
(competence, kommunikasie-vermoë) bevorder (King & van den
Berg, 1991:35). Bv. Unisadoelstel-lings 1.3.6 dra die naam
"kommunikasie-vermoë". Dit gaan om essensiële vaardighede,
kennis en waardes (Chitty, 1990:94).
Die skep van 'n egte demokratiese persoonlikheid is fundamenteel
en dui daarop dat moontlikhede (o.a. die moontlikhede tot
vaardigheidsverwerwing) ontdek en ontwikkel (ontplooi) moet word,
byvoorbeeld vermoë (vaardigheid) om te beoordeel, om wetenskaplik
verantwoord te dink, om deel te neem aan die verwerwing van
relevante kennis, om in staat te wees tot deelname aan
koöperatiewe denke (vgl. kontekstuele vermoë - doelstelling
1.3.4), om in staat te wees om vryheid van uitdrukking (uitsprake
maak) te beoefen (vgl. konseptuele vermoë - doelstelling 1.3.1),
om uitdagings te aanvaar (vgl. aanpassingsvermoë - doelstelling
1.3.5) (Jha, 1991:85), om deel te neem aan 'n probleemoplossende
wyse van lewe eerder as aan 'n onkritiese aanvaarding van
outoriteit en tradisie en vaardighede, om deel te neem aan die
diskussie met onpartydigheid, respek vir ander, respek vir
waarheid, relevansie, toereikende inligting, respek vir
redenering en respek vir die opinie van ander (Wringe, 1984:83-88).
Die eerste Unisa-doelstelling beklemtoon intellektuele en
wetenskaplike ontwikkeling in die vorm van die verbetering van
vaardighede wat gebou is op besondere vermoëns (Unisa:
Doelstellings van die Universiteit van Suid-Afrika, 1990).
3.2 Derde Unisa-doelstelling: om nasionaal en internasionaal
aanvaarbare standaarde te handhaaf.
3.2.1 Standaarde en Afrikanisering
Die handhawing van standaarde wat van 'n universiteit 'n
Universiteit maak, was nog altyd 'n besondere waarde vir
Unisa. Standaarde is kriteria wat aangewend word om
prestasie te beoordeel. Dit dui op die prestasie- of
bekwaamheidsvlak wat vereis word.
Wanneer daar van universiteitstandaarde sprake is, doem
onmiddellik die aangeleentheid van afrikanisering op.
Afrikanisering dui onder andere op die volgende:
1. die kurrikulêre inagneming van behoeftes en aspirasies
van Afrika, waar moontlik met inagneming van die eise
van die wetenskap en die beginsels van
gemeenskaplikheid, diversiteit, relevansie en
kompetisie.
2. haalbare toename in geleenthede vir swart toegang tot
die basiese en fundamentele kennis wat die
Universiteit bied, verseker kan word met inagneming
van meriete sonder om akademiese standaarde te verlaag
en veral met die oog op opleiding van studente wat 'n
betekenisvolle aandeel kan neem aan die ontwikkeling
van Afrika.
Vir 'n universiteit sal die volgende interpretasie van
gedemokratiseerde onderwys moontlik onaanvaarbaar wees:
onderwys moet gerig wees op kollektiewe samewerking en nie
op individuele kompetisie nie. Die taal van kompetisie
moet verwerp word. Die nuwe tegnologie sal daartoe lei dat
dit nie meer nodig sal wees om te onderskei tussen
geskoolde, halfgeskoolde en ongeskoolde mense nie. Dit is
glo so omdat die nuwe tegnologie die beskikbare arbeidskrag
("work force") in staat sal stel om multi-geskoold ("multi-skilled") te word en wat daartoe in staat sal wees om oor
'n wye omvang van praktiese en teoretiese take werksaam te
wees (Chitty, 1990:102-103).
3.2.2 Demokratiese opvoeding en leer
Outentieke demokrasie impliseer dat die individu vir
homself 'n sekere standaard stel. Hy moet homself vry voel
om sy eie persoonlikheid te "ontwikkel". In dié verband is
dit belangrik dat demokratiese opvoeding (opleiding)
ingestel moet wees op die verwydering van bygeloof,
ortodoksie, agterlikheid, ongeletterdheid en sektariese
oorwegings (Jha, 1991:24-25, 85). Die belangrikheid van
leer moet erken word (Reuter & Reuter, 1986:338) en in
kurrikula moet daar erkenning gegee word aan die
gemeenskaplike by alle leerders, afgesien van klas of
geslag. Al die belanghebbendes, dus ook die leerders moet
deelneem aan kurrikulering (Chitty, 1990:94) en moet 'n
aandeel hê aan die opstel van die daarmee gepaardgaande
reëls (Jha, 1991:85), terwyl daarop gelet moet word dat die
kurrikulum 'n meritokratiese invloed het en individualisme
bevorder (Angus, 1986:12-13). Die universiteit as
besondere instandhouer van die demokrasie (vgl. Solway) is
'n meritokratiese instelling en moet dus tersiêre
standaarde handhaaf. Die opstel van universitêre kurrikula
is 'n besonder ingewikkelde taak van die vakspesialis wat
egter bereid moet wees om te luister na studente-kommentaar.
Unisa dien verder die demokrasie deur die regverdige maar
streng toepassing van toelatingsvereistes vir studie
(Unisa-doelstelling 3.5). Dit maak gelyke kompetisie
moontlik, maar dit sal demokraties wees dat die redes vir
sommige studente se agtergeblewendheid in aanmerking geneem
word (Sarakinsky, 1993:11). Dit kan onder andere gedoen
word met die instelling van ondersteuningsprogramme en ook
versnelde leerprogramme met besondere aandag aan stadige
leerders (Reuter & Reuter, 1986:339-340).
4. VIERDE EN VYFDE UNISA-DOELSTELLINGS
4.1 Opmerking
Die VIERDE UNISA-DOELSTELLING wat handel oor die bevrediging van
hoëvlakmensekrag en die VYFDE UNISA-DOELSTELLING wat klem lê op
die ontwikkeling van gebalanseerde, rasionele en verantwoordelike
mense, se demokratiese waarde kan in die lig van die uitleg in
voorgaande bladsye beoordeel word. Wat verder by hierdie
beoordeling in ag geneem kan word, is die volgende uitsprake.
4.2 Die leerder as persoon
Die leerder(s) is 'n persoon in eie reg wat aktief deelneem aan
die leergebeure (studiegebeure). Hy doen dit in die vorm van
outonome handelinge terwyl hy steeds bewus bly van sy eie belange
(Slamat, 1993:91-92). Dit beteken onder andere dat hy nie
uitgelewer mag wees aan werkkragbehoeftes nie.
4.3 Die probleemoplossing-benadering (as een van die moontlike
onderwysstrategieë)
Die probleemoplossing-benadering is essensieel: Dit beteken dat
die leerders bewus gemaak moet word van verskillende
interpretasies, opvattings en perspektiewe gepaard met
geleenthede om eie oplossings voor te stel met 'n vermyding van
klaargemaakte oplossings. Op dié wyse word outonome leer
bevorder. "Developing awareness of problems and of the
plausibility of different approaches and solutions as well as
inspiring (or provoking) students to take up a position of their
own as an educational task that academic distance education
cannot ignore" (Holmberg, 1989:19-21).
Rasionaliteit is die intelligente aanwending van beskikbare
getuienis (bewyse, inligting, gegewens) vir die oplossing van 'n
probleem wat vir die tersiêre leerder beteken: helder leiding
ten aansien van probleemstelling in studiebriewe en
besprekingsklasse en die geleentheid tot probleemoplossing in
werkopdragte (as een moontlike leermodel) met 'n besondere
beklemtoning van die begrippe wat hiervoor gebruik word.
Begripsverklaring is 'n besondere rasionele aktiwiteit (Brugger,
1967:298).
4.4 Verantwoordelikheid en verantwoording van leerders
L.ant - teen, weer + woord; weerwoord, teenwoord; voorv. ver-dra
'n verpligtende karakter wat beteken dat die mens gedwing is om
antwoord te gee. Die leerder het as opgawe die toenemende
aanvaarding en dra van verantwoordelikheid en doen van
verantwoording wat impliseer dat die dosent sal weet tot welke
verantwoordelikheid die leerder by magte is. Dit moet egter
steeds 'n vryheid-tot-verantwoordelikheid wees.
Verantwoordelikheid en verantwoording doen beteken verder die
wedersydse antwoord van die dosent en student (leerder) aan
mekaar as persone (Van Rensburg & Landman, 1990:229).
Dit beteken dat verantwoordelikhede duidelik uitgespel moet word.
Verantwoordbaarheid (as rekenskap gee van hoe verantwoordelikheid
opgeneem is). Die tradisionele vorm van verantwoordbaarheid
fokus op die kwaliteit van die onderrig en die kwaliteit van die
mensvorming (persoonsvorming).
Mark-verantwoordbaarheid: die beleggers in finansierders van
hoër onderwys eis 'n dividend op hulle beleggings in die vorm van
opgeleide personeel (beskikbaar word van hoëvlakse mensekrag).
Een implikasie is dat die verbruikers van hoër onderwys
medebetrokkenheid by kurrikulering vereis (Adey, 1991:127).
5. SESDE UNISA-DOELSTELLING
Om kennis te neem van die behoeftes en aspirasies van die
samelewing en om hulp te verleen in die ontwikkeling van die
samelewing (gemeenskap).
Demokrasie het besondere samelewing-betekenisse vanweë die
uitwerking daarvan op 'n samelewing, dat dit samelewingsdoelwitte
kan bevorder en dat dit veranderinge in die samelewing kan
normeer.
5.1 Demokrasie as 'n krag
Demokrasie is 'n filosofiese krag wat 'n besondere uitwerking het
op die wyse waarop mense hulle teenoor mekaar en die samelewing
gedra. In dié sin is demokrasie 'n vorm van onvervreembare
digniteit van die mensdom (Jha, 1991:8) en daar is selfs sprake
van 'n "human rights revolution" (Reuter & Reuter, 1986:337).
In die lig hiervan moet aggeslaan word op die feit dat vir
demokrasie die volgende as fundamentele liberale begrippe beskou
word: gelyke geleenthede, individuele regte en sosiale
geregtigheid. Skoling (opleiding) moet bydra tot 'n morele
konsensus, 'n gedeelde verbintenis tot die sosiale orde, tot
aanvaarding van 'n waardesisteem met selfbeheersing en
sosialisering as besondere waardes. 'n Verdere implikasie is dat
sosiale en politieke begryping ontwikkel moet word, sodat die
volgende sake bevorder kan word: samelewing, "genuine social
learning" (vgl ook Engelbrecht, (1992:266-270) se uitleg van
saam(lewe)), individuele en sosiale verantwoordelikheid, 'n
verbintenis tot die beginsel van gelykheid (eintlik
gelykwaardigheid) en demokrasie, 'n bydrae tot en fasilitering
van sinvolle sosiale verandering deur die ontwikkeling van
kritiese beoordeling van die gemeenskap en van sosiale
instellings (Angus, 1986:3-5, 26). Die sake wat so pas genoem
is, kan beskou word as 'n verfyning van die sesde Unisa-doelstelling.
5.2 Demokratiese doelwitte
Die beskikbaarstelling van kennis, kundigheid van personeel en
fasiliteite aan die samelewing (Unisa-doelstelling 6.3) kan
bevorderlik wees vir die bevordering van die volgende
demokratiese doelwitte:
(i) die bevordering van individuele en kollektiewe belange.
(ii) die bevordering van 'n gees van onderlinge begryping,
simpatie, samewerking, goeie wil, waardering vir die regte
van ander sowel as die eie regte, voorbereiding vir
effektiewe deelname aan die samelewing in die vorm van
leierskap, inisiatief, intelligente gehoorsaamheid en
verantwoordelike gedrag (Jha, 1991:26, 85).
Verantwoordelike gedrag sluit die gedagte van demokratiese
verantwoording in wat beteken dat daar verantwoording
gedoen moet word aan alle belanghebbendes byvoorbeeld
gemeenskapsleiers aan lede van die gemeenskap (Chitty,
1990:15-16). Dit impliseer ook 'n gesonde, funksionerende
gesagstruktuur.
Die gedagte van gemeenskapsdiens spreek sterk in die
voorgaande uitleg. Gemeenskapdiens is diens aan die
gemeenskap met die oog op die verbetering van die kwaliteit
van lewe. Opleiding is 'n essensiële wyse van opgradering
van die gemeenskap, (in terme van (i) en (ii)) nie slegs
vir mense as individue nie, maar ook vir die gemeenskap.
'n Nouer verband tussen hoër onderwys en die gemeenskap
(samelewing) is noodsaaklik (Adey, 1991:149-190).
5.3 Verandering van die gemeenskap
Daar moet kennis geneem word van die behoeftes en aspirasies in
die samelewing en van die implikasies van die moontlike
verandering daarvan. Dit vereer 'n begryping van die betekenis
van verandering.
5.3.1 Die idee van verandering
Die idee van die verandering van die gemeenskap
(samelewing) word dikwels genoem in besprekings van die
betekenis van die gemeenskap en van handelinge in en in
verband met die gemeenskap. Dit word dikwels op so 'n wyse
gedoen dat verandering en verander-moet-word as besondere
deugde voorgehou word. Daarom het dit sin om kortliks te
kyk na enkele bewese begrippe wat ten aansien van
verandering gebruik word:
5.3.2 Verandering: Betekenis
Verandering en andersword is die oorgang van een wyse van
syn na 'n ander wyse van syn (synwyse, bestaanswyse, wyse
van lewe). Outentieke verandering dui op 'n verandering
van bestemming. Die betrokke persoon moet die verandering
ervaar as beweging vanaf 'n aanvangstoestand wat voor die
verandering geld en 'n eindtoestand waarheen die
verandering lei (Brugger, 1967:411-412).
Die maatskaplike struktuur word tans in al sy fasette deur
die veranderlikheid daarvan gekenmerk - verandering is aan
die orde van die dag; dialoogvoering byvoorbeeld het
veranderinge ondergaan, want 'n mens het met veranderde en
veranderende menslike omstandighede te doen. Voorheen was
veranderinge egter van 'n geleidelike en kontinue aard en
nie opvallend skokkend nie. Dié van die hedendaagse tydvak
is egter totaal anders, want daar kan met reg van die
radikaliteit daarvan en die spoed waarteen dit geskied,
gepraat word. Deur van die radikaliteit daarvan te praat,
word bedoel dat dit die mens tot in die wortels van sy
bestaan raak. Die veranderinge is nie alleen van 'n
radikale aard nie, maar hulle volg mekaar teen so 'n
geweldige tempo op terwyl daar deur tegnoloë beweer word
dat die mens nog maar aan die heel begin van 'n nuwe era
met sy radikale veranderinge staan (Van Rensburg & Landman,
1990:228).
5.3.3 Verandering: identifikasie
Die raaksien en uitkenning van die volgende in terme van 'n
demokratiese funksionering van 'n akademiese instelling:
1. die onveranderbare en die veranderlike (veranderbare)
2. formulering van die sin en noodwendigheid van
verandering
3. aan die lig bring van die kwaliteit van die beoogde
verandering
4. raaksien van wyses van sinchronisering van verandering
en gestelde doelstellings en doelwitte.
5.3.4 Verandering: evaluering
Beoordeling van die volgende in terme van 'n demokratiese
funksionering van 'n akademiese instelling:
1. die onveranderbare en die veranderlike (veranderbare)
2. die sin en noodwendigheid van verandering
3. die kwaliteit van die beoogde verandering
4. die sinchronisering van beoogde verandering met
aanvaarde doelstellings en doelwitte.
5.3.5 Verandering: inisiëring
Aan die gang sit van die volgende in belang van akademiese
demokrasie:
1. die andersmaak van dit wat gewysig moet word
2. kwalitatiewe evaluering van veranderinge wat besig is
om voltrek te word
3. sinchronisering van veranderinge met doelstellings en
doelwitte.
5.3.6 Verandering: verwerking
Assimilering van die volgende ter wille van akademiese
demokrasie:
1. wysigings wat vanweë verandering aangebring is
2. verandering wat lewenskwaliteit verhoog (en afwys van
die res)
3. veranderings wat sinchroniseer met aanvaarde
doelstellings en doelwitte.
Hipotese: Die Universiteit van Suid-Afrika dien met sy oop
oog vir sinvolle verandering outentieke demokrasie.
6. SEWENDE UNISA-DOELSTELLING
Om die Universiteit uit te bou tot 'n sentrum van akademiese
voortreflikheid.
6.1 Doelwit 7.1: Die aanstelling van gekwalifiseerde en
doeltreffende personeel in alle poste.
6.1.1 Onderverteenwoordiging van swartes
Sarakinsky (1993:11) wys daarop dat die
onderverteenwoordiging van swartes in die personeel van
sekere Suid-Afrikaanse Universiteite as ondemokraties
beleef word. Hy maak die volgende voorstelle:
1. Die redes vir onderverteenwoordiging van swartes moet
bepaal word en daar moet gewerk word aan die
uitskakeling daarvan.
2. Die volgende optredes is eintlik
uitskakelingshandelinge:
2.1 uitbreiding van die aantal gekwalifiseerde swartes
deur opleiding. In hierdie verband lewer UNISA 'n
substansiële bydrae veral as 'n mens kyk na sy die
samestelling van sy studente-korps.
2.2 uitbreiding van die advertering van vakante poste.
2.3 rekrutering uit Afrika in plaas van Europa en die VSA.
(Die Universiteit van Kaapstad het 'n "equal
opportunity officer" aangestel.)
2.4 uitskakeling van alle vorms van diskriminasie in die
bevorderingstelsel (Unisa se bevorderings geskied
reeds op meriete alleen.)
2.5 uitsoek van geskikte applikante en aanmoediging om
aansoek te doen vir vakante poste, gevolg deur gelyke
kompetisie met al die ander applikante, maar tog met
inagneming van die redes vir agtergeblewenheid
("addressing disadvantages").
Hierdie "addressing" kan geskied as deel van 'n
personeelontwikkelingsprogram (Doelwit 7.2) wat reeds deel van
die Universiteit se akademiese bedrywighede is:
6.1.2 Personeelontwikkelingsplan
Die volgende behoort in gedagte gehou te word by enige
personeelontwikkelingsplan:
* Kennis van die personeellid
* Posomskrywing en kennis van die pos
* Evaluering van werkverrigting vir ontwikkeling
* Samespreking met die personeellid vir die opstel van
'n plan van ontwikkeling.
Personeelontwikkeling is verbetering van die funksionering
van 'n personeellid waarby die volgende in ag geneem word:
Behalwe dat daar aandag gegee word aan leemtes in die
akademiese mondering, daar groter klem gelê moet word op 'n
opvoedkundige visie (soos byvoorbeeld verwoord in die
Unisa-doelstellings).
6.1.3 Mentorskap
'n Verdere bydrae tot die akademiese ontwikkeling kan
geskied met die beoefening van mentorskap (Landman,
1993:33-36).
'n Besondere wyse om mentorskap te beoefen is om
(i) die Unisa-doelstellings te verduidelik
(ii) om vrae wat uit dié doelstellings voortvloei ten
aansien van dosent-wees te vra en te beantwoord
(iii) om beskermend op te tree deur gevare uit te wys
wanneer die teenstellings van die doelstellings
tydens die beoefening van die akademie verskyn.
Aangesien die Unisa-missie en doelstellings die wesenlike
van die akademiese lewe verwoord kwalifiseer dit om te
dien
(i) as norme (maatstawwe, riglyne) vir die mentor om sy
mentorskap te beoefen
(ii) as navolgingswaardige norme vir akademiese nuwelinge
totdat hulle selfstandig optimaal kan begelei (1),
onderneem (2), handhaaf (3), bevredig (4), help
ontwikkel (5), hulp verleen (6), en uitbou (7), sodat
hulle eventueel beskryf sal kan word as
* kwekers van 'n kritiese ingesteldheid (1.1)
* uitbreiders van kennis (1.2)
* verbeteraars van vaardighede (1.3)
* saambouers aan infrastruktuur (2.1)
* inruimers van tyd vir navorsing (2.2)
* geskooldes in navorsingsmetodologie (2.3)
* ondersteuners van navorsingsprojekte (2.4)
* bekendstellers van navorsingsresultate (2.5)
* kenners van universiteitstandaarde (3.1)
* implementeerders en handhawers van standaarde
(3.2)
* ontwikkelaars van leerplanne en studieprogramme
(3.3)
* afnemers van eksamens (3.4)
* ontwikkelaars van hoëvlakmensekrag (4)
* bepalers van studente potensiaal en belangstelling (5.1)
* begeleiers van potensiaal-ontwikkeling (5.2)
* begeleiers van wêreldbegryping (5.3)
* toerusters met samelewingsvaardighede (5.4)
* helpers met samelewingsontwikkeling (6)
* hanteerders van samelewingsprobleme (6)
* beoefenaars van akademiese voortreflikheid (7).
Ook: identifikasiefigure wees vir studente.
6.2 Doelwit 7.5: Betrokkenheid van personeellede by die
bestuur met direkte of indirekte deelname aan
besluitneming.
6.2.1 Deelnemende bestuur deur personeellede
Dit gaan hier om deelnemende bestuur deur personeellede.
Deelnemende bestuur is bestuur wat geskied in die lig van
'n bydrae tot die besluitneming deur al die
belanghebbendes.
Feitlik elke besluit wat deur 'n groep geneem word, is
eintlik 'n kompromiebesluit. Daar is besliste voordele in
deelnemende besluitneming deurdat personeellede se
hunkering daarna om seggenskap te hê in sake wat hulle ten
nouste raak, inaggeneem word. Konflik word verder
verminder deur groter betrokkenheid in plaas daarvan dat
besluite op 'n tipiese burokraties-outoritêre wyse geneem
word. In die akademie het daar vanweë die toenemende
kompleksiteit van gebeure en betrokkenheid van die
gemeenskap 'n behoefte ontstaan om meer kundigheid en
kennis en dus ook persone betrokke te laat raak by die
besluitneming wat dan op meer inligting gegrond sal wees.
Deelnemende besluitneming kan lei tot die beter
funksionering en lei tot besluite van 'n beter gehalte.
Die term wat hiervoor gebruik word is sinergisme, dit wil
sê besluite deur die groep is beter as enkelbesluite (van
der Westhuizen, 1990:161).
6.2.2 Gelykheid en sigbaarheid
Demokrasie beklemtoon gelykheid van mag met die volgende as
algemene uitgangspunt: persone wat geraak word deur 'n
beleid of 'n besluit moet deelneem aan die totstandkoming
daarvan. Die "massa" moet verteenwoordig word in die
besluitnemingstrukture en prosesse. Die wyse waarop dit
moet geskied, moet deur intensiewe navorsing bepaal word.
Ewe belangrik vir demokrasie is die beginsel van
sigbaarheid van mag: daar moet gesien word hoe mag
uitgeoefen word sodat dit bevraagteken kan word wanneer en
indien nodig. Burokrasie moet uitgeskakel word en
strukture wat outentieke demokratiese deelname moontlik
maak, moet ontwikkel word (King & van der Berg, 1991:22-24).
6.2.3 Akademiese vryheid
Die akademiese vryheid van personeellede ook ten aansien
van hulle bydrae tot besluitneming, raak hulle akademiese
voortreflikheid:
'Academic freedom', says a distinguished editor, Mr W.T.
Couch, 'is the principle designed to protect the teacher
from hazards that tend to prevent him from meeting his
obligations in the pursuit of truth'. This is the best
definition of the idea that I have come upon. And Mr.
Couch goes further: 'The obligations of the teacher are
direct to truth, and the teacher who, in order to please
anybody, suppresses important information, or says things
he knows are not true, or refrains from saying things that
need to be said in the interests of truth, betrays his
calling and renders himself unworthy to belong in the
company of teachers.' I subscribe to this opinion (Kirk,
1977:1).
Saamgevat: Akademiese vryheid is die beskermde en
ongehinderde soeke na waarheid en die bekendstelling
daarvan.
Die dosent moet dit geensins belewe dat doelstellings (die
akademies-waardevolle) outokraties vir hom/haar voorgeskryf
word nie, maar dat hy/sy 'n persoonlike beslissing
(Hartmann, 1958:177-178, 196-198) moet neem om hom/haar
daaraan te onderwerp of nie te onderwerp nie. Hierin is
die dosent se vryheid geleë en word sy akademiese
bekwaamheid (bevoegdheid) gereflekteer (Ochoa, 1990:36).
Dit gaan om 'n selfgedwonge opneem van verantwoordelikheid
en hierdeur bevestig die dosent sy eie menswaardigheid. Hy
kan die bewuswees van vryheid en daarmee
verantwoordelikheid nie ontvlug nie. Tussen sy vryheid en
sy sedelikheid (resp. akademies-etiese gesitueerdheid)
bestaan 'n essensiële samehang (verband) want vryheid is 'n
voorwaarde vir die moontlikheid om eties (sedelik-)
verantwoordelik op te tree (Hengstenberg, 1957:61-62).
Demokrasie beteken dat vrees en twyfel uitgeskakel word en
dit impliseer 'n konstante soeke na die waarheid met
gepaardgaande akademiese vryheid (Reuter & Reuter,
1986:338) met 'n beklemtoning van die betekenis van self-organisasie (Nahrstedt, 1990:139) en self-regering (Jha,
1991:25).
Chitty (1990:11) oordeel soos volg: Demokrasie is
fundamenteel vir die etos en funksionering van
opvoedkundige inrigtings en:
"Democracy among teaching staff with curriculum and
associated decisions made through collective discussion and
not management dictation.
Meetings of all who work in educational institutions to
discuss matters of common interest and to break down
professional barriers".
Die Universiteit van Suid-Afrika dien met sy ingesteldheid
op personeelontwikkeling, deelnemende bestuur en akademiese
vryheid, die saak van outentieke demokrasie.
6.2.4 Afwesigheid van 'n verwysing na studente
Doelwitte 7.5 en 7.7 verwys spesifiek na personeellede.
Daar word nie verwys na studente se aandeel aan deelnemende
bestuur en aan die verwerkliking van Unisa-doelstellings
nie. Een rede hiervoor is dat Unisa-studente hoofsaaklik
afstandstudente is:
They are mature people who are at the University because
they wish to be there; they have a singleness of purpose
and a determination to succeed which few internal students
have. They appreciate what is done for them, and they show
by their own efforts that they can co-operate in the
educational process ... they have developed an intense
desire for higher education ... No one who is sincerely
interested in university education at its best could fail
to be impressed by the spirit of the students and by the
affection and respect they show for the University of which
they are members (Madgwick, 1963:244).
Die begrippe "can co-operate" en "affection and respect ...
for the University" dui op die moontlikheid vir deelname
aan besluitneming wat hulle belange raak. Sodanige
deelname vereis egter 'n mate van georganiseerdheid en dit
is weens die geografiese verspreiding van die
afstandstudente nie prakties haalbaar nie.
Die aantal studente wat daarop aanspraak maak dat hulle
"voltyds" is, neem jaarliks toe en daarmee 'n toename in
aandrang om verteenwoordiging (in die vorm van 'n
verteenwoordigende studenteraad wat kan deelneem aan
besluitnemingsprosesse).
Die vraag is of hierdie studente verteenwoordiging kan
(mag) kry en hoe daar opgetree kan word dat hulle
verteenwoordigers kan wees van die totale studentekorps.
Dit kan moontlik gedoen word deur alle studente te laat
deelneem aan 'n verkiesing vir 'n studenteraad.
Studente-verteenwoordiging en inspraak word as 'n
fundamentele aspek van demokrasie beskou. Demokratisering
vereis die aanmoediging van demokratiese aktiwiteite soos
studente-deelname aan bestuur eerstens van hulle eie sake
en dan van strukture (bv. Fakulteitsrade, Senaat). Dit
gaan hier veral om deelname aan die diskussie en die neem
van verantwoordelike beslissings wat hulle raak (Wringe,
1984:101; Chitty, 1990:11). Hierby moet daar in gedagte
gehou word dat opleidings-verhoudinge ongelyke verhoudinge
is aangesien die begeleiers 'n monopolie het oor die kennis
(Slamat, 1993:90) en die begeleiers ook kontrole moet kan
uitoefen deur daargestelde gesagsliggame.
Die Universiteit van Suid-Afrika sal met sy demokratiese
ingesteldheid (soos dit uit die voorgaande bladsye blyk)
wel 'n plan kan bedink om sinvolle studente-inspraak
moontlik te maak. Uitgebreide intensiewe navorsing oor die
moontlikheid, sin en organisasie van studente-inspraak
behoort onderneem te word.
7. FINALE GEVOLGTREKKING
Die Universiteit van Suid-Afrika kwalifiseer om 'n outentieke
demokratiese instelling genoem te word. Verdere opskerping kan
geskied indien enkele "regstellings" gemaak kan word:
(i) Aanstelling van Swart akademiese personeel op meriete en
nie bloot om proporsionele verteenwoordiging van die
gemeenskap te weerspieël nie.
(ii) Studente-inspraak, deur studente se menings (vraelyste,
werkopdragte) te verkry. Die instelling (of nie) van 'n
studenteraad vereis voorafgaande intensiewe navorsing.
(iii) Wanneer groter seggenskap aan studente gegee word moet
daar teen gewaak word dat die universiteit toegee aan
dade en idees wat vreemd is aan die wese van die
universiteit.
(iv) In die woorde van Greyling (Edunisa, Aug 1993:1): ... if
the University wants to remain a University according to
the classical idea of the University, no party other than
the University itself should decide on what fits into the
scheme of its idea ....
8. 'N ALTERNATIEWE PERSPEKTIEF: Unisa as 'n demokratiese
instelling
WA van Schoor, Studentediensburo
Die dokument sluit af met die gevolgtrekking dat, met enkele
voorbehoude, Unisa beskou kan word as 'n demokratiese instelling.
Die skrywer wil beweer dat Unisa in wese 'n ondemokratiese
instelling is, wat ten spyte van goed-klinkende doelstellings en
intensies, in werklikheid as ondemokraties beleef word.
In die verslag word op die oog af na Unisa verwys as bestaande
slegs uit die akademie en indien dit so was, was die
gevolgtrekkings moontlik nog geldig. Unisa bestaan egter uit die
fisiese strukture en al die mense wat intern en ekstern deel
daarvan vorm. 'n Dominante sektor van die Universiteit is die
administrasie wat 'n beherende invloed oor die hele organisasie
uitoefen. Die akademie en die professionele departemente, is
ondergeskik aan 'n hoogs burokratiese struktuur waar die mag
gesetel is, wat sy eie belange dien en wat hoogs bestand is teen
verandering (Van Schoor, 1992). Daar is dus min sprake van 'n
verdeling van die mag "onder die volk", 'n voorwaarde vir die
toestand van demokrasie. Die gevolg van die dominansie van
burokratiese waardes in die kultuur van Unisa is dat demokratiese
waardes onderdruk word en dat die kwaliteit van wat aangebied
word, daaronder ly.
In die verslag word melding gemaak van die hulp wat verleen moet
word om sogenaamde agtergeblewenes te help om op 'n gelyke
speelveld met ander mee te ding. Dit was eers onlangs (gedurende
1992) dat die Universiteit 'n beleid aanvaar het om
studenteontwikkelingsprogramme in te stel. Tans is baie van die
programme slegs nog onder bespreking en in al die gevalle word
planne beraam vanuit die verwysingsraamwerk van die dosente. 'n
Werklike besorgdheid oor die welsyn van die student soos gemeet
aan insig in sy besonder problematiek, komende uit diepgaande
kwalitatiewe navorsing, is afwesig. Die optrede weerspreek die
demokratiese ideale van die Universiteit.
Een van die uitvloeisels van die taakgerigtheid van die
Universiteit is, soos hierbo gemeld word, die gebrek aan deelname
deur die studente. Dit spruit myns insiens uit die houding van
dosente dat hulle alleenseggenskap oor kennis het (kyk verwysing
na Slamat:25). Hulle beskik miskien oor meer feite-inligting oor
'n bepaalde onderwerp, maar die aanname dat hulle meer kennis
het, spreek van grootskaalse arrogansie veral in 'n leeromgewing
soos Unisa waar 'n groot persentasie van die studente baie meer
praktykervaring het as die dosente. Die gevolg is dan dat dit
wat aan die student gebied word, uit pas kan wees met dit wat vir
die student en die samelewing toepaslik kan wees. Indien dit
gebeur, word nie die samelewing, die student of die beroepslewe
gedien nie en die standaarde wat gestel word en waaroor die
Universiteit so jaloers toesig hou, is onvanpaste standaarde.
Dit sluit aan by die gedagte van Afrikanisering wat blykbaar met
groot agterdog bejeen word. Afrikanisering beteken slegs
gekontekstualiseerde onderrig wat nie noodwendig beteken dat
wetenskaplike beginsels wat in 'n eurosentriese omgewing as die
waarheid aanvaar word, summier oorboord gegooi moet word nie.
Wetenskaplikes moet egter eerlik met hulleself wees en aanvaar
dat hulle eie wetenskaplike grondslae geskud kan word as hulle
sou vind dat wat hulle glo, nie geldig is in 'n bepaalde omgewing
nie. Die uitsluiting van die invloede vaniuit die samelewing
spreek dus van 'n ondemokratiese en outokraties eoptrede wat myns
insiens 'n direkte gevolg van die bestaande organisasiekultuur
is.
'n Verdere aspek wat die ondemokratiese, outokratiese aard van
Unisa illustreer is die wyse waarop sy personeel, wat alom as die
belangrikste hulpbron beskou word, hanteer word. Hoewel daar,
in vergelyking met ander universiteite, besonder goed na die
materiële behoeftes van Unisapersoneel omgesien word, is daar 'n
gebrek aan erkenning van hulle persoonlike ontwikkelingsbehoeftes
(Van Schoor, 1992). Aansprake soos dat Unisa met sy
ingesteldheid op personeelontwikkeling die saak van outentieke
demokrasie dien, klink dus leeg.
Hierdie kommentaar mag onnodig negatief klink teenoor 'n reuse-organisasie wat op die oog af seepglad funksioneer, maar juis
daarin lê na my mening sy swakheid en sy ondemokrasie.
Relevansie (accountability) is 'n kernvoorwaarde vir hedendaagse
organisasies wat van die gemeenskap se befondsing en
ondersteuning afhanklik is. Die gemeenskap kan dan ook eise stel
en as die eise anderssoortig is as wat die Universiteit bereid
is om aan te voldoen, dan loop hy gevaar om irrelevant te raak.
Unisa is tans in 'n kritieke fase van sy lewensiklus naamlik in
die oorgang tussen volwassenheid en afname. Een van twee keuses
is moontlik naamlik verdere afname of die betreding van 'n nuwe
groeifase of groter demokratisering. Indien die laasgenoemde pad
egter gevolg word, sal daar hard gewerk moet word aan die
verandering van die osrganisasiekultuur. Verskeie groot
buitelandse universiteite het al die boodskap gekry en
doelgerigte programme ingestel om kwaliteitsbestuur toe te pas.
Na my mening sal Unisa dit ook ernstig moet oorweeg om 'n
kwaliteitskultuur te skep en uit te bou. Dit val buite die besek
van hierdie kommentaar om verder oor kwaliteitskultuur uit te
wei, maar ek is bereid om verdere inligting daaroor te verskaf.
Samevattend wil ek dus beweer dat hoewel die verslag oor die
demokratiese gesteldheid van Unisa laat blyk dat die pasiënt
gesond is, hy in werklikheid taamlik siek is. Dit sal dus ook
nie help om die pasiënt simptomaties te behandel nie, maar 'n
ernstige operasie is nodig om grondige rekonstruksie te doen.
Aanduidings is dat dit eerder vroeër as later gedoen moet word.
VERWYSINGS
ADEY, D 1991. Research and Publication Index. University,
Distance and Adult Education. University Teaching Series
32 Part I and Part II. Bureau for University Teaching.
University of South Africa.
AGAR, D 1992. Evaluating academic support programmes - what
have we learnt in the last six years? South African
Journal of Education, 12(2).
ANGUS, L 1986. Schooling for social order: democracy, equality
and social mobility in education. Victoria. Deakin
University.
BRUGGER, W 1967. Philosophisches WÖrterbuch. Freiburg.
Herder.
CHITTY, C (Ed) 1990. The Hillcole Group. Changing the future.
London. Tufnell.
ENGELBRECHT, CS 1992. Onderwys tot saamleef in Suid-Afrika.
Suid-Afrikaanse Tydskrif vir Opvoedkunde, 12(3).
HARE, RM 1989. Essays in Ethical Theory. Oxford Claredon.
HARTMANN, N 1958. Ethics I Moral Phenomena. Vertaling deur S
Coit. London. Allen Unwin.
HENGSTENBERG, HE 1957. Philosophische Anthropologie. Stuttgart.
Kohlhammer.
HOLMBERG, B 1989. Essentials of Distance Education.
Fernuniversität. Zentrales Institut für Fernstudienforschung.
Hagen.
JHA, SN 1991. The concept of socialism, secularism, democracy
and education. Delhi: Amar Prakashan.
KING, M & VAN DEN BERG, O 1991. The politics of curriculum.
Structures and processes. Pietermaritzburg. Centaur.
KIRK, R 1977. Academic Freedom. An essay in definition.
Westport. Greenwood.
LANDMAN, WA 1993. Die professor as mentor binne die raamwerk
van Unisa-doelstellings. Uit: Die professor as mentor.
(Red PC van Wyk). Pretoria: Unisa.
Universiteitsonderrigreeks 52.
MADGWICK, RB 1963. External teaching at university level. The
Australian University, 1(3).
McPECK, JE 1981. Critical Thinking and Education. Oxford.
Robertson.
NAHRSTEDT, W 1990. Leben in freier Zeit. Grundlagen und
Aufgaben der Freizeitpädagogik. Darmstadt. Wissenschaftliche
Buchgesellschaft.
NATIONAL EDUCATION CO-ORDINATING COMMITTEE, 1993. The National
Education Policy Investigation. The Framework Report and
final resport summaries. Cape Town. Oxford
University Press/NECC.
NEUHAüSLER, A 1967. Grundbegriffe der philosophischen Sprache.
München. Ehrenwirth.
OCHOA, AS 1990. Academic freedom to teach and to learn every
teacher's issue. Washington D.C. National Education
Associations.
RAAD VIR GEESTESWETENSKAPLIKE NAVORSING 1981.
Onderwysvoorsiening in die RSA. Verslag van die Hoofkomitee
van die RGN-ondersoek na die
onderwys. Pretoria: Raad vir
Geesteswetenskaplike Navorsing.
REUTER, GS & REUTER, HH 1986. Democracy and quality education.
Freeport. Fountain Press.
ROBINSON, GN & MOULTON, J 1985. Ethical problems in Higher
Education. New Jersey. Prentice-Hall.
SARAKINSKY, M 1993. The case for affirmative action in higher
education. South African Journal of Higher Education 7(1).
SCHMIDT, H (Red) 1969. Philosophisches WÖrterbuch. Stuttgart.
KrÖner.
SCHORB, AO 1968. Pädagogisches Taschenlexikon. Bochum. Kamp.
SLAMAT, JA 1993. Can the view of persons and society that is
presupposed by Higg's account of fundamental pedagogics be
compatible with a concept of democratic
educataion? A minithesis submitted in
partial fulfilment of the requirements for
the degree of M.Ed in the Department of
Philosophy of Education, University of the
Western Cape.
SOLWAY, D 1989. Education Lost. Reflections on contemporary
pedagogical practice. Ontario. OISE Press.
UNIVERSITEIT VAN SUID-AFRIKA, 1990. Doelstellings van die
Universiteit van Suid-Afrika. Goedgekeur deur die Senaat op
9 November 1990.
VAN DER WESTHUIZEN, PC (Red) 1990. Doeltreffende
Onderwysbestuur. Pretoria. HAUM.
VAN RENSBURG, CJJ & LANDMAN, WA 1990. Sesde hersiene druk.
Fundamenteel- pedagogiese begripsverklaringe. Pretoria. NG
Kerkboekhandel Transvaal.
VAN SCHOOR, WA 1992. The use of stream analysis to evaluate
perceptions of organisation functioning in higher education
systems. Unpublished MBL thesis, University of South
Africa, Pretoria.
WAGNER, RB 1989. Accountability in Education: a philosophical
inquiry. New York. Routledge.
WASSERMAN, L 1944. Modern political philosophies and what they
mean. Philadelphia. Blakiston.
WRINGE, C 1984. Democracy, schooling and political education.
London. Allen & Unwin.
|