Voordragte oor navorsing
Terug na Navorsing
VEREENVOUDIGDE BESKRYWING VAN DIE BEGRIP "KATEGORIE"
1. BEGELEIDING
2. WAAROM DIE BEGRIP "KATEGORIE"?
3. BESKIK OPVOEDKUNDIGES SLEGS OOR DIE KATEGORIE "BEGELEIDING"?
4. BESTAAN DAAR 'N HIERARGIE VAN KATEGORIEë?
5. WAT IS DIE VERBAND TUSSEN KATEGORIEë EN KRITERIA?
6. SLOTOPMERKING
o-0-o
1. BEGELEIDING
Net soos enige ander wetenskaplike wil die opvoedkundige dink.
Hy verskil slegs van ander wetenskaplikes oor dit waaroor daar
gedink word. Die opvoedkundige wil oor die werklikheid dink wat
as opvoeding bekend staan: die opvoedingswerklikheid is sy
denkobjek (objek vir bedinking). Die opvoed-kundige dink aan die
opvoedingswerklikheid. Wanneer die opvoedkundige aan die
opvoedingswerklikheid dink, dink hy in terme van iets. Soos hy
byvoorbeeld aan sy vrou dink in terme van haar voorkoms, haar
vermoë om kos voor te berei ens., dink hy aan die
opvoedingswerklikheid nie in terme van niks nie, maar in terme
van "iets". Wat is hierdie "iets"? Hierdie "iets" is in die
eerste plek daardie besondere kenmerk van die menslikheid van die
mens, dit wat aan menswees besondere kwaliteit gee, naamlik
BEGELEIDING. Vir iemand wat kinders en volwassenes waarneem waar
hulle bymekaar is, is dit maklik om raak te sien dat die kinders
gelei en begelei word deur volwassenes. Die volwassenes gee
ondersteuning aan die kinders wat allerlei aangeleenthede betref.
Die volwassenes is in staat daartoe om ondersteuning
(hulpverlening, steungewing) te gee en die kinders het dit nodig
omdat hulle nog nie selfstandig is nie. Kinders is dus mense wat
hulpbehoewend is en volwassenes is mense wat as hulpgewers
(steungewers) kan optree. Daar is dan sprake van
KINDERBEGELEIDING.
Vir iemand wat volwassenes waarneem waar hulle in sekere
situasies bymekaar is, byvoorbeeld opleidingsituasies, situasies
waarin mediese, sielkundige, psigiatriese, godsdienstige ens.
bemoeienis plaasvind sal kan raaksien dat sommige volwassenes
deur ander volwassenes gelei en begelei word. Sommige
volwassenes gee ondersteuning aan ander volwassenes wat allerlei
aangeleentheid betref. Sommige volwassenes is in staat daartoe
om hulpverlening en steungewing te gee en daar is volwassenes wat
dit nodig het. Sekere volwassenes is dus hulpbehoewend en ander
volwassenes is mense wat as hulpgewers kan optree. Daar is dan
sprake van VOLWASSENE-BEGELEIDING.
Vir iemand wat volwassenes waarneem waar hulle in sekere
situasies (media, sielkundig, ens.) besig is met bejaardes sal
dit duidelik wees dat die hier ook gaan om volwassene-begeleiding, maar omdat die volwassenes bejaardes is, word daar
gepraat van BEJAARDE-BEGELEIDING of grysaardbegeleiding.
Dié drie begeleidingswyses kan ook anders benoem word:
Kinderbegeleiding. Die Griekse paidagogia beteken kinderleiding,
en kinderbegeleiding. Pais = kind en agein = om te lei.
Paidagogein = om 'n kind te lei of die weg aan te wys.
Paidagogos = 'n kinderleier. Begeleiding kan dan as pedagogies
beskryf word en die wetenskap wat hom met die pedagogiese besig
hou is Pedagogiek. Volwassene-begeleiding: Die Grieks aner =
man, volwassene + agogos = leier of begeleier. Andragogiek =
volwassenebegeleiding word gebaseer op andragogiese insigte.
Begeleiding kan dan as andragogies beskryf word met Andragogiek
as die wetenskap daarvan. Grysaardbegeleiding: Die Grieks geron
(geroon) = grysaard, agein is om te lei. Gerontagogiek is 'n
studie van steun aan bejaardes.
Die drie genoemde wetenskappe staan saam bekend as Agogiek wat
hom besig hou met die agogiese.
Agogiek = Begeleidingswetenskap
Pedagogiek = wetenskap van kinderbegeleiding
Andragogiek = wetenskap van volwassene-begeleiding
Gerontagogiek = wetenskap van bejaarde-begeleiding.
Sommige opvoedkundiges vat dié drie wetenskappe saam met die
begrip OPVOEDKUNDE. Opvoedkunde is dan pedagogiek + andragogiek
+ gerontagogiek. Die implikasie hiervan is dat opvoeding kinder-, volwassene- en bejaarde-begeleiding insluit, dat dit dus 'n
gebeure is wat geskied vanaf die wieg tot die graf. Opvoeding
= die pedagogiese + die andragogiese + die gerontagogiese.
Die opvoedkundige moet dit duidelik stel met watter aspek of
aspekte van opvoeding hy hom besig hou: met die pedagogiese
en/of die andragogiese en/of die gerontagogiese MAAR DIT IN TERME
WAARVAN HY DINK EN BEDINK EN NAVORSING DOEN, is BEGELEIDING.
Daarom word begeleiding vir die opvoedkundige 'n besondere lig
waarmee hy die opvoedingswerklikheid (pedagogiese werklikheid
en/of andragogiese werklikheid en/of gerontagogiese werklikeid)
belig. Hy het hierdie lig nodig en omdat hy denker (bedinker)
is, het hy 'n denklig(te) nodig. Sodanige denkligte staan bekend
as KATEGORIEë. Sonder kategorieë word daar in die donker
rondgetas (Donkerwerk is konkelwerk). Kategorieë is middele vir
die denke om werklikheid mee te belig ten einde werklike
essensies te openbaar: dit is BELIGTENDE DENKMIDDELE.
2. WAAROM DIE BEGRIP "KATEGORIE"?
Daar bestaan minstens twee redes waarom sommige opvoedkundiges
die begrip kategorie gebruik. As algemene rede kan gegee word
dat dit die verbintenis met die skeppers van die Westerse denke
en kultuur, naamlik die Grieke, erken. Daar word dikwels in die
geesteswetenskappe verwys na die griekse oorsprong van begrippe.
As besondere rede kan gegee word, die ryk betekenisinhoud van die
begrippe soos byvoorbeeld die begrip "kategorie". Die volgende
is 'n aantal treffende betekenisse:
(i) Kategorieë is weë waardeur werklike essensies bereik word,
waardeur daar deurgedring word tot by die essensies. 'n
Kategorie is dus 'n wegoopstelling tot werklike essensies.
So word 'n beligtende denkweg geskep waarlangs essensies
tot verskyning kan kom (vir verwerkliking), waarlangs die
essensies kan beweeg vanaf verborgenheid na onver-borgenheid (= waarheid vir die Grieke wat hulle Aletheia
genoem het).
(ii) Die Griekse katogorein: kata + agoreuein. Agoro beteken
die openbare vergadering van mense. Dit dui op die
openlikheid van beraadslaging. Agoreuein beteken om
openlik te spreek, om iets in die openbaar bekend te maak.
Kata beteken van bo af op iets af, dus 'n blik op iets.
Kategorein beteken dan 'n uitdruklike blik op iets om dié
soos dit is te open en openbaar te maak. "Soos dit is" of
"soos dit werklik essensieel is", kan beskryf word met die
griekse EIDOS (essensie). 'n Kategorie is dan 'n essensie-openbarende middel. Die opvoedkundige dink en daarom is 'n
kategorie vir hom 'n essensie-openbarende denkmiddel.
Aangesien essensie-openbaring beteken om denkend aan die
lig te bring, is 'n kategorie 'n beligtende denkmiddel, 'n
middel vir die beligtende denke.
Heidegger (Nietzsche II 1961, 75-76) wys daarop dat
kategorieë in die alledaagse lewe stilswyend aangewend word
(Alle mense dink altyd in terme van iets.). Die
wetenskaplike is bewus van die kategorieë wat hy aanwend en
hy wend dit radikaal aan, d.w.s. met die opsetlike doel om
by die radix (wortel) d.w.s. werklike essensies van 'n saak
uit te kom.
3. BESKIK OPVOEDKUNDIGES SLEGS OOR DIE KATEGORIE
"BEGELEIDING"?
In die voorgaande paragrawe is die kategorie "begeleiding"
breedvoerig beskryf en uitgelê. Telkens is daar in die
beskrywing sinsnedes soos die volgende gebruik: "belig ten einde
werklike essensies te openbaar", "weë waarlangs werklike
essensies bereik word", "word 'n beligtende denkweg geskep
waarlangs essensies tot verskyning kan kom".
Die eerste beligtingsmiddel of beligtende denkmiddel is
begeleiding. Deur die aanwending daarvan as kategorie (of: deur
die kategoriale aanwending daarvan) kom werklike essensies aan
die lig. ELKEEN VAN HIERDIE ESSENSIES KAN NOU AS KATEGORIE
AANGEWEND WORD en telkens kom nuwe essensies tot openbaring.
Elke essensie wat in die lig kom, besit die moontlikheid om deur
die wetenskaplike (resp. opvoedkundige) tot kategorie verklaar
te word en om dan aangewend te word met die oog op verdere
essensie-openbaring.
Uit die onmiddellike voorgaande paragraaf kan nou die volgende
afleidings gemaak word:
(i) die opvoedkundige het byna 'n oneindige getal kategorieë
(beligtende denkmiddele) tot sy beskikking.
(ii) kategorieë as sodanig kom nie in die opvoedingswerklikheid
voor nie. Dit is telkens die opvoedkundige wat 'n werklike
essensie neem en dan aanwend as kategorie. Anders gestel:
die opvoedkundige voltrek 'n kenteoretiese handeling: hy
benoem 'n essensie as kategorie en wend dit aan in sy
soektog na opvoedkundige waarheid (Aletheia =
onverborgenheid).
Die volgende behoort 'n duidelike voorbeeld te wees van
essensies wat verskyn met die progressiewe kategoriale
aanwending van essensies deur die opvoedkundige:
A. Wanneer daar 'n begeleidende steungewer en 'n
hulpbehoewende ontvanger van steun (hulp) bymekaar is,
kan 'n mens sê dat daar 'n verhouding tussen hulle is.
Die begeleier en die begeleide kom in verbinding met
mekaar. Daar ontstaan 'n band tussen hulle. Om
hierdie band in stand te hou en te versterk is die
volgende nodig:
(i) Die begeleier moet die begeleides wat hy wil
steun, begryp (ken) sodat die wyse van
begeleiding kan pas by diegene wat begelei word.
Dit is vanselfsprekend dat bv. 'n kleutertjie
anders begelei sal word as 'n hoërskoolkind of 'n
volwassene of 'n bejaarde. Begryping is dus
nodig.
Die begeleide moet egter ook iets begryp. Hy sal
al meer en meer en steeds duideliker begryp wat
die begeleier aan hom verduidelik, voorsê,
demonstreer, ens. Die begeleier is voortdurend
besig om 'n verduideliking (uitleg) te gee van
dit wat die begeleide behoort te doen. Die
begeleide leer en sien by hom wat behoorlik
(paslik, betaamlik) is, dus aan watter vereistes
hy behoort te voldoen. Anders gestel: hy leer
by die begeleier sekere behoorlikheidseise ken of
opnuut weer ken.
In die BEGRYPINGSVERHOUDING tussen begeleier en
begeleide gaan dit dus om twee sake, naamlik:
(i) Kennis aangaande die begeleide, d.w.s.
begryping van die begeleide, en
(ii) Kennis van dit wat behoort te wees, d.w.s.
begryping van behoorlikheidseise.
Dit is egter nie genoeg as die begeleier die
begeleide wat hy moet begelei (ondersteun) ken
nie en die begeleier die behoorlikheidseise wat
die begeleier aan hom voorhou (voorlewe, uitlê)
ken nie. Die begeleide moet vertrou dat die
begeleier daartoe in staat sal wees om hom te
begelei op sy verdere lewensweg. As die
begeleide om die een of ander rede hieraan sal
twyfel, gaan sy verhouding met die begeleier
skade ly of kan dit selfs tot niet gaan. Die
begeleier, aan die ander kant, moet weer vertrou
dat die begeleide sy begeleiding sal aanvaar en
gebruik.
In die VERTROUENSVERHOUDING tussen 'n begeleier
en 'n begeleide, gaan dit dus om:
(i) wek van vertroue by die begeleide; en
(ii) stel van vertroue in die begeleide.
Al sou die begeleier die begeleide goed begryp en
sorg dat die begeleide vertroue in hom het en die
begeleide sou om een of ander rede nie wil
toelaat dat daar vir hom uitgelê en voorgesê word
wat behoorlik is nie, sal die verhouding tussen
hulle verswak en uiteindelik verdwyn. Die
begeleier moet hom dus laat gesê wat behoorlik is
deur iemand wat
(i) met gesag oor behoorlikheidseise kan praat,
en
(ii) wat blyke gee daarvan dat hy self die gesag
van daardie eise gehoorsaam.
In die GESAGSVERHOUDING tussen 'n begeleier en 'n
begeleide gaan dit dus om 'n saamlewe in die lig
van besondere behoorlikheidseise wat erken en
gehoorsaam moet word.
Opsommend: Die werking van die volgende
begeleidings-kategorie is gedemonstreer:
VERHOUDINGE.
B. Die waarnemer wat raakgesien het dat daar
besondere verhoudinge tussen 'n begeleier en 'n
begeleide moet bestaan, sal ook kan opmerk dat
hierdie verhoudinge nie altyd ewe sterk is nie.
Daar is dus 'n voortgang van minder sterk na
steeds sterker en ook soms van baie sterk na
minder sterk. Daar is dus sprake van 'n
voortbeweging (gang) van dié verhoudinge, wat 'n
mens die verloop daarvan kan noem. Die volgende
is moontlike wyses waarop die verhoudinge
voortbeweeg of verloop:
(i) Die begeleier-begeleide verhoudinge begin
wanneer hulle van mekaar se teenwoordigheid
bewus word: 'n OMGANG tussen hulle word
moontlik;
(ii) Die omgang word inniger, intiemer,
vertrouliker en versterk (verdiep) tot 'n
ONTMOETING;
(iii) Die begeleier neem nou 'n besluit dat
hy die verantwoordelikheid op hom gaan
neem om hom met die begeleide se wyse
van lewe te bemoei (in te laat) indien
dit nodig sou wees. Hy besluit ook om
die begeleide te help om op 'n
verantwoordelike wyse aandag te geen
aan hierdie bemoeienis en om iets
daarvan te maak. Dit beteken dat
BEMOEIENIS-VERANTWOORDELIKHEID opgeneem
word.
(iv) Vervolgens moet die begeleier oorgaan tot
werklike BEMOEIENIS met die begeleide deur
bv. af te keur of goed te keur wat hy gedoen
het;
(v) Daarna kry die begeleide 'n geleentheid om
in teenwoordigheid van die begeleier na te
dink oor dit wat afgekeur of goedgekeur is
en om besluite daaroor te neem. Dit beteken
dat daar 'n TERUGKEER NA OMGANG nodig geword
het; en
(vi) Soms moet die begeleide geleentheid kry om
in lyflike afwesigheid van die begeleier te
handel. Hy doen dit in die lig van die
besluit(e) wat hy i.v.m. dit wat afgkeur
en/of goedgekeur is geneem het. Daarna moet
hy weer die teenwoordigheid van die
begeleier kan opsoek: PERIODIEKE VERLATING
is dikwels nodig.
Opsommend: Die werking van die volgende
begeleidings-kategorie is gedemonstreer:
VERLOOP.
C. Die waarnemer wat die verhoudinge self en die
verloop daarvan raakgesien het, kan ook opmerk
dat begeleiers en begeleides saam bedrywig is.
Hulle voer allerlei handelinge saam uit waarvan
sommige beslis betekenisvol by die ondersteuning
van (steungewing aan) die begeleide blyk te wees.
Die verhoudinge tussen begeleier en begeleide wat
'n sekere verloop neem, word gekenmerk deur
sekere BEDRYWIGHEDE, naamlik:
(i) Hulp aan die begeleide met die BETEKENISSE
wat hy heg aan die werklikheid om hom;
(ii) Hulp aan die begeleide om gewillig te wees
om met INSPANNING te lewe;
(iii) Hulp aan die begeleide om in
ooreenstemming met besondere
behoorlikheidseise (norme) te lewe,
d.w.s. sy wyse van lewe moet gekenmerk
word deur 'n besondere GENORMEERDHEID;
(iv) Hulp aan die begeleide om te WAAG die
onbekende werklikheid in;
(v) Hulp aan die begeleide om DANKBAAR te wees;
(vi) Hulp aan die begeleide om AANSPREEKLIKHEID
(verantwoordelikheid) vir die verhoudinge
waarin hy hom bevind, te aanvaar;
(vii) Hulp aan die begeleide om te HOOP op
die toekoms;
(viii)Hulp aan die begeleide om aan sy
moontlikhede te werk, d.w.s.
om dit te
ONTWERP;
(ix) Hulp aan die begeleide om geleidelik sy
bestemming te VERVUL;
(x) Hulp aan die begeleide om AGTING (eerbied)
te hê vir sy eie menswees en vir ander
mense;
(xi) Hulp aan die begeleide om homself te BEGRYP
en te BEOORDEEL; en
(xii) Hulp aan die begeleide om egte VRYHEID
te verower.
Opsommend: Die werking van die volgende
begeleidings-kategorie is gedemonstreer:
BEDRYWIGHEDE.
D. Die waarnemer wat raaksien dat die saamwees van
begeleiders en begeleides
(a) gedra word deur sekere verhoudinge;
(b) 'n besondere verloop vertoon; en
(c) gedy deur 'n betrokkenheid by sekere
bedrywighede, sal ook die volgende kan
bemerk: nl. dat die begeleiding van die
begeleier nie doelloos is nie, maar wel
DOELGERIG. Die doel van die begeleiding is
die VOLWASSEWORDING (steeds in 'n toenemde
mate) van die begeleide en wel 'n steeds
voller volwassenheid wat gekenmerk word deur
o.a.
(i) dat 'n lewe waarin 'n mens rekenskap
gee van jou keuses en handelinge en
waarin dit wat waardevol is werklik
word, SINVOL is;
(ii) dat 'n lewe wat gelei word deur
SELFKENNIS en SELFBEOORDELING behoorlik
is;
(iii) dat 'n lewe waarin gehandel word
soos dit 'n mens bestaam, 'n
WAARDIGE wyse van lewe is;
(iv) dat 'n lewe waarin op SELFSTANDIGE en
VERANTWOORDELIKE wyse GEKIES en
GEHANDEL word in die lig van
behoorlikheidseise, waardevol is;
(v) dat 'n lewe waarin daar vereenselwig
word met besondere behoorlikheidseise
(NORME) wat as hoogs waardevol aanvaar
word, goedkeurens-waardig is; en
(vi) dat 'n wyse van lewe wat bepaal word
deur gehoorsaamheid aan waardes wat 'n
mens hom verplig ag om werklik te maak,
essensieeel vir egte menswees is.
D.w.s. daar word gelewe in die lig van
'n bepaalde LEWENSOPVATTING.
Opsommend: Die werking van die volgende
begelei-dingskategorie is gedemonstreer:
DOELSTELLING.
Die opvoedkundige kan vervolgens die
begeleidingskategorie verhoudinge aanwend en dan die
volgende essensies aan die lig bring: begryping,
vertroue, gesag. Elkeen van hierdie essensies kan dan
weer kategoriaal aangewend word en verdere essensies
verskyn. Dieselfde kan gedoen word met die
begeleidingskate-gorieë verloop, bedrywigheid en
doelstelling.
Telkens is dit 'n essensie of 'n groep essensies
(d.w.s. struktuur) wat deur die opvoedkundige
aangewend word in sy steeds voortgaande essensie-openbaring. Hy besluit om aan essensies of strukture
kategoriale status te verleen.
Alle opvoedkundiges wend kategorieë aan en dit is gou
duidelik wanneer 'n teks (boek, artikel) bestudeer
word watter kategorieë 'n bepaalde skrywer aanwend, al
sou hy nie spesifiek die begrip "kategorie" gebruik
nie.
Samevattend: Begeleidingsessensies is skynende ligte
van die begeleidingswerklikheid aangesien in die
afwesigheid daarvan slegs duisternis en nie-begryping
heers. Die kenmerk van essensies om skynende ligte te
wees maak dit moontlik om in die lig van so 'n
essensie kennis van die begeleidingswerklikheid te
verwerf. Dit beteken dat 'n essensie homself leen vir
aanwending as beligtende denkmiddel, dus as kategorie.
Indien 'n opvoedkundige reken dat hy te make het met
'n werklike essensie en hy vind dat dié vermeende
essensie nie die moontlikheid besit om as beligtende
denkmiddel d.w.s. vir verdere essensie-openbaring
aangewend te word nie, is die moontlikheid besonder
groot dat hy nie met 'n werklike essensie te make het
nie.
4. BESTAAN DAAR 'N HIERARGIE VAN KATEGORIEë?
Die vraag is 'n vraag na die moontliheid van 'n rangorde van
kategorieë, d.w.s. 'n eerste en daaropvolgende kategorieë.
In die voorgaande uiteensetting is begeleiding bespreek as
besondere kategorie vir die opvoedkundige wat 'n beligte denkweg
skep waarlangs begeleidings-essensies kan beweeg vanaf
verborgenheid na onverborgenheid. Bestaan daar kategorieë wat
moontlikheidsvoorwaardes is vir die ontstaan van die kategorie
begeleiding? Dié vraag kan soos volg beantwoord word: Die
opvoedkundige (as besondere begeleidingskundige) begin sy
denkarbeid deur die volgende vooronderstellings:
(i) dat die wetenskaplike wat wil beskryf en 'n uitleg gee, die
werklikheid moet toelaat om tot spreke te kom. Dit beteken
dat hy begin met die werklikheid self en nie elders nie.
(ii) dat sy wetenskapsbeoefening onmoontlik is as hy hom isoleer
van die werklikheid (bv. die begeleidingswerklikheid).
(iii) dat om essensies aan die lig te bring, slegs moontlik
is op grond van sy in-die-wêreld-wees. Buite of
bokant die werklikheid is isolasie of skeiding wat
enige bemoeienis met die wêreld (resp. werklikheid)
onmoontlik maak.
(iv) dat in-die-werklikheid (wêreld)-wees die fondament is
waaruit alle denke oor die mens (dus ook die mens in
begeleidingsituasies) moontlik is.
Hierdie vier vooronderstellings is eintlik 'n beskrywing van 'n
besondere kategorie wat die eerste werklikheidskategorie genoem
kan word. Soms word dié kategorie die ontologiese kategorie
genoem en wel om die volgende rede:
Die denker se in-die-wêreld-wees maak ontologiese begryping
moontlik, d.w.s. egte begryping van 'n saak omdat die werklike
essensies (en die sinsamehange) daarvan in die lig gebring is.
In sy denkende beskrywing en uitleg (d.w.s. sy
wetenskapsbeoefening) wil hy getrou bly aan die werklikheid. Hy
wil dus nie uitsprake maak wat nie by die werklikheid pas nie.
Hy wil werklikheids-getroue kennis aan die lig bring.
Vervolgens gaan die opvoedkundige oor tot 'n nadere bekyking van
die verskillende wyses waarop die mens in die wêreld is. As
beoefenaar van 'n menswetenskap (begeleidingswetenskap, Agogiek)
stel hy belang in wyses van menswees in die wêreld. Hy stel
veral belang in daardie wyses van menswees wat betekenis mag hê
vir die begryping van begeleiding. Hy wend die wyses van
menswees aan in sy verdere bedinking. Dan word dié wyses van
menswees vir hom antropologiese kategorieë (Anthropos = mens).
Die volgende antropologiese kategorie kan onderskei word: in-betekeniswêreld-wees, medesyn, temporaliteit (historisiteit),
self-iemand-wees.
Vervolgens sien die opvoedkundige raak dat hy nie geïnteresseerd
is in al die moontlike wyses van menswees nie. Hy maak 'n
seleksie. Hy wil spesifiek kyk na wyses van menswees in
begeleidingsituasies (agogiese situasies). In watter vorm
verskyn die geselekteerde wyses van menswees:
* In-betekeniswêreld-wees verskyn in agogiese situasies in
die vorm van:
- Betkening
- Inspanning
- Genormeerdheid
* Medesyn verskyn in agogiese situasies in die vorm van:
- Waag
- Dankbaarheid
- Aanspreeklikheid
* Temporaliteit verskyn in agogiese situasies in die vorm
van:
- Hoop
- Ontwerp van moontlikhede
- Vervulling van bestemming
* Self-iemand-wees verskyn in agogiese situasies in die vorm
van:
- Agting vir menswaardigheid
- Selfbegryping
- Vryheid tot verantwoordelikheid
Die denkweg is dus: ontologiese kategorieë, antropologiese
kategorieë, agogiese kategorieë, sonder dat die een stel
kategorieë uit die ander afgelei word, maar wel daardeur begrond
word:
* Op grond van die ontologiese word die antropologiese
moontlik.
* Op grond van die antropologiese word die agogiese moontlik.
5. WAT IS DIE VERBAND TUSSEN KATEGORIEë EN KRITERIA?
Dit is die agogiese kategorieë wat agogiese essensies (met hulle
sinsamehange) laat verskyn soos hulle werklik essensieel is sodat
begeleiers dit kan verwerklik saam met begeleides. Dit sal nou
logies en algemeen aanvaarbaar wees dat die wyse en kwaliteite
van die verwerkliking van agogiese essensies geëvalueer (krities
beroordeel) moet word. Anders gestel: die wyse en gehalte van
die verwerkliking moet kriteriaal (dus aan die hand van kriteria)
beoordeel word.
Agogiese essensies wat deur kategorieë teenwoordig gestel word,
moet aan die hand van kriteria beoordeel word. Kriteria stel die
verwerkliking van agogiese essensies in 'n evaluerende ligveld.
Dan kom aan die lig of daar agogies verantwoordbaar gehandel word
of nie. Wat eintlik hier gebeur is dat aan kategorieë
evalueringsbetekenis gegee word. Kategorieë vir evaluering word
kriteria genoem. Die vraag is: hoe word kategorieë vir
teenwoordig-stelling (essensie-openbaring) kategorieë vir
evaluering d.w.s. kriteria. Die antwoord is: deur kategorieë
in vraagvorm te herformuleer. Byvoorbeeld:
Agogiese kategorieë
|
Beskrywing
|
Agogiese kriteria
|
Inspanning
|
Die begeleide moet gehelp word om al sy kragte
te gebruik en sy uiterste bes te doen in alles
wat hy aanpak. Hy moet die volgende doen:
|
 
|
(a)  Beweging na inspanning
|
Inspanningloosheid moet verlaat word deur
'n gewilligheid om oor te gaan tot die doen
van betekenisvolle dade.
|
1. Hoe sterk is die begeleide se wil om te
handel en die gehalte van die begeleier se
ondersteuning?
2. Beleef die begeleide die moontlike
handelinge (dade) as betekenisvol vir hom?
3. Hoedanig is die bereidheid van die
begeleide om homself in te span?
|
(b)  Oorwinning oor passiwiteit
|
Om nie te wil handel en saam te doen nie,
moet afgekeur word en met die begeleide
se pogings om betrokke te raak, moet
saamgestem word.
|
1. Hoe duidelik is die begeleier se afkeuring
van passiwiteit by die begeleide?
2. Wat is die gehalte van die begeleide se pogings
om betrokke te raak?
3. Hoe skerp en helder is die begeleide se
saamstemming?
|
6. SLOTOPMERKING
Kategorieë- en kriteriaparaatheid by die Agogieker en die
agogiese praktisyn is 'n sine quo non vir sinvolle pedagogiese,
andragogiese en gerontagogiese leiding en begeleiding wat
outentieke opvoeding genoem mag word.
o-0-o
|