Elke praktyk bevat implisiet algemene beginsels (d.w.s. teorie) wat
nie deur die praktisyn raakgesien word nie. Dit is die taak van
die teoretikus om dié teorie (of teorieë) te identifiseer en te
beskryf sodat dit aangewend kan word om ander praktyke te verbeter.
Die een praktyk as sodanig kan nie 'n ander praktyk verbeter nie
(Smith, 1987:307-317).
2.  ANALISE VAN TWEE DEFINISIES VAN DIE BEGRIP "TEORIE"
'n Teorie is
(1) 'n sisteem van prinsipes, definisies, postulate en observasies
wat 'n georganiseerde eenheid vorm met die doel om sekere
verskynsels te verklaar en/of te begryp (SAX, 19 :7).
(2) 'n Teorie is 'n veralgemening of reeks veralgemenings waardeur
'n mens probeer om sekere verskynsels op 'n sistematiese wyse
te verklaar en/of te begryp (Wiersma, 13) (Burgess, 1983:209).
TEORIE
G. theoria - besinning, kontemplasie; theorein - ek sien: kennis
wat in bespiegeling bestaan sonder dat dit met enige praktiese
oefening verbonde is; leer van die grondbeginsels van 'n
wetenskap; wetenskaplike beskouing (verklaring); sisteem van
denkbeelde of hipoteses ter verklaring van waargenome feite of
verskynsels; stelling; bewering; opvatting. Die denke is 'n
saak van rasionele refleksie - met ander woorde, dit is 'n
teoretiese saak. Aan die anderkant is dit 'n deurskouing,
reflekterend - denkend van die opvoedingspraktyk. Die praktyk is
die studieterrein van die teorie, omdat dit deel is van die
leefwêreld van die mens waaroor die Pedagogiek besin. Die teorie
kan egter ook die praktyk beïnvloed (Van Rensburg en Landman
1988:217).
Uit hierdie twee definisies van teorie kan die volgende essensies
aan die lig gebring word:
Essensies Verklarende woordeboek(e) Filosofie-woordeboek(e)
Sisteem Groep feite, idees, stellings Wetenskaplik gerangskik
(van
wat 'n logies geordende ge- Rensburg en Landman,
204). heel vorm. Same voeging van 'n
aantal Sistematies = volgens 'n sis- bymekaar passende
werklik-
teem. hede op so 'n wyse dat
dit
'n eenheid vorm waarin
elke
deel 'n besondere
verhouding
het met die geheel en met
die ander dele
(Kröner1967:
602-183).
Essensies Verklarende woordeboek(e) Filosofie-woordeboek(e)
Prinsipes Grondbeginsel: beginsel wat Fundamentele of grondvrae
as reël of rigsnoer dien. (Van Rensburg en Landman,
1988:183). Essensies is
dit
wat inherent is van iets.
Kategorieë of postulate
(Runes, 1968:256).
Grond-
reëls wat dien as
vooronder-
stellings wat 'n
uitgangs-
punt bekend maak (Kröner,
1967:488).
Definisie Noukeurige omskrywing. Stelling van die essensie
van 'n saak waardeur die
be-
tekenis van die saak
duide-
lik word (Runes,1968:74-75).
Verheldering van 'n
begrip
deur die spesifisering
van
die kenmerke daarvan
(Kröner, 1967:98).
Postulatt Onbewysbare stelling wat Kant: 'n
ondemonstreerbare
aanvaar moet word om be- hipotese (Runes,
1968:244).
paalde feite te kan be- 'n Aanname wat noodwendig
gryp. gemaak moet word indien
den-
ke gemoboliseer moet word
(Kröner, 1967:485).
Obser- Waarnemings. Bewuswording van
werklikheid
vasies wat geïnterpreteer kan
word
met die hulp van begrippe
(Runes, 1968:218).
Essensies Verklarende woordeboek(e) Filosofie-woordeboek(e)
Georgani- Om 'n sistematiese geheel te Organisasie. 'n
Gestruktu-
seerd vorm. reerde geheel vorm 'n
siste-
matiese eenheid van dele.
'n
Dinamiese sisteen (Runes,
1968:221). Verbinding
van
eenhede (indiwidue) om
'n samehangende geheel te
vorm (Kröner, 1967:442).
Eenheid Een geheel te vorm. 'n Werklikheid waarvan
die
dele 'n samehangende
geheel
vorm en saam werk
(Kröner,
1967:127).
Verklaar/ Betekenis uitlê Om betekenis toe te skryf
Helder maak aan idees: (Runes, 1968:
begryp Met die verstand vat, 109-105). Dit is om die
verstaan. betekenis in iets te ken.
Om die wesenlike van iets
te
erken (raak te sien); om
te
weet wat dit beteken
Kröner, 1967:641).
Veralge- 'n Algemene gevolgtrekking Daarstelling van algemeen
ning maak. geldige uitsprake (Runes,
(Algemeen 1968:116). Geldigheid
van
geldigheid) 'n insig of van kennis
son-
der uitsonderings
(Kröner,
1967:12).
Essensies Verklarende woordeboek(e) Filosofie-woordeboek(e)
Denkbeelde Voorstelling, idee, gedagte Denke as die aktiewe
omgang
wat gedink word. met eie voorstellings,
be-
grippe, gevoels- en
wilsui-
tinge, herinneringe, ver-
wagtinge ens. met die
doel
om bruikbare aanwysings
te
bekom vir die
bemeestering
van situasies (Kröner,
1967:101)
Hipotese Onbewese stelling wat moet Weloorwoë aanname wat kan
dien as grondslag vir rede- dien as voorlopige
verkla-
nering. ring van 'n saak, sonder
om
die feite te weerspreek
(Kröner, 1967:264).
Deurskouing Deeglik deurgrond. Volledig deursien;
begrippe
deurgrond, peil (Van
Rens-
burg en Landman,
1988:33).
Reflekse Bedinking Evaluerende en
vergelykende
nadenke oor iets (Kröner,
1967:509).
3. HERDEFINIëRING VAN DIE BEGRIP TEORIE
Die volgende definisie kan nou gemaak word aangaande die begrip
teorie:
'n Teorie is
(1) 'n eenheid van aannames (vooronderstellings) wat noodwendig
gemaak moet word indien die denke (nadenke, refleksie)
geaktiveer moet word;
(2) 'n samevoeging van bruikbare aanwysings vir die begryping van
'n situasie;
(3) die som van middele vir evaluerende en vergelykende nadenke
oor iets;
(4) 'n sistematies georganiseerde geheel van grondstellings;
(5) 'n geheel van denkbeelde wat lei tot skerp bewuswording van
die werklikheid (byvoorbeeld 'n praktyk) wat geïnterpreteer en
waarvan die betekenis raakgesien moet word.
Dit kan insiggewend wees om hierdie vyfpuntige verklaring van die
begrip "teorie" te vergelyk met ooreenstemmende beskrywings van die
begrip "beligtende denkmiddele" wat kan lei tot 'n gekondenseerde
definisie van teorie: 'n Teorie is die verwoording van die geheel
van beligtende denkmiddele waaroor 'n denker beskik (voorlopige
definisie).
Vyfpuntige definisie Beligtende denkmiddele Geïntegreerde
definisie
- beskrywing
(1) Eenheid van aan- (1) 'n Eenheid van be- (1) 'n Eenheid van
aan-
names (vooronder- ligtende denkmid- names wat
noodwendig
stellings wat dele (denkligte) gemaak moet word
in-
noodwendig gemaak vir die bekyking dien situasies
(prak-
moet word indien van situasies tyk) waar daar
werk-
die denke (naden- (praktyk) waar iets lik iets gebeur,
ak-
ke, refleksie) werklik gebeur tief denkend belig
geaktiveer moet (Landman, 1973:3). moet word.
word.
Vyfpuntige definisie Beligtende denkmiddele Geïntegreerde
definisie
- beskrywing
(2) 'n Samevoeging van (2) Bygryping is om 'n (2) 'n Samevoeging van
bruikbare aanwy- uitleg te gee en uitlegmiddele (be-
sings vir die be- dit beteken om die ligtende
denkmiddele)
gryping van 'n werklikheid denkend waarmee die
outentie-
situasie. te belig dat die ke betekenis van
'n
werklike essensia- praktyk in die lig
liteit, dus die ou- gebring kan word.
tentieke betekenis
daarvan in die lig
laat kom.
(3) Die som van midde- (3) Beligtende denkmid- (3) Die som van
evalue-
le vir evaluerende dele kan vir eva- ringsmiddele en
ver-
en vergelykende luering aangewend gelykingsmiddele
om
nadenke oor iets. word, wanneer die te bepaal of 'n
prak-
definisies (ver- tyk outentiek is
en
woording) daarvan of
praktykverwerkli-
in vraagvorm her- king outentiek is.
formuleer word
(Landman, 1971:42).
(4) 'n Sistematies ge- (4) Daar word met be- (4) 'n Sistematies ge-
organiseerde geheel hulp van beligten- organiseerde
geheel
van grondstellings. de denkmiddele van verwoordinge
in
gronduitsprake ge- terme waarvan oor
maak, d.w.s. werk- praktykgebeure
uit-
like essensies word sprake gemaak kan
verwoord (uitge- word.
spreek (Landman,
1973:3).
Vyfpuntige definisie Beligtende denkmiddele Geïntegreerde
definisie
- beskrywing
(5) 'n Geheel van (5) Beligtende denk- (5) 'n Geheel van
belig-
denkbeelde wat lei middele maak 'n tende denkmiddele
tot skerp bewus- praktyk toeganklik waardeur 'n
praktyk
wording van die sodat die werklike begrypbaar gemaak
moontlikheid essensialiteit (ou- word omdat die ou-
(praktyk) wat ge- tentieke betekenis) tentieke betekenis
ïnterpreteer en daarvan sigbaar ge- daarvan aan die
lig
waarvan die be- maak kan word deur gebring word (sig-
tekenis raakge- toereikende ver- baar gemaak word).
sien moet word. woording (Landman,
1973:3-4).
NOTA: (2) en (5) gaan oor dieselfde saak en kan dus saamgevoeg word.
4. UITWERKING VAN DIE AFWESIGHEID VAN 'N TEORIE
Vervolgens kan daar bepaal word wat die geïntegreerde definisies
(kolom 3) van teorie se implikasies is vir 'n praktyk. Dit sal
gedoen word deur die uitwerking wat die afwesigheid van die
essensies wat in die geïntegreerde definisie verskyn, in die
praktyk aan te dui.
Geïntegreerde definisie Implikasies vir 'n geïsoleerde
prak-
tyk
(1) 'n Teorie is 'n eenheid van Afwesigheid van 'n teorie lei tot
aannames wat noodwendig gemaak
moet word indien situasies 1. Denkskuheid
(praktyk) waar daar werklik 2. Naïewe vooroordeel
iets gebeur, aktief denkend
belig moet word.
Geïntegreerde definisie Implikasies vir 'n geïsoleerde
prak-
tyk
(2) 'n Teorie is 'n samevoeging ('n Afwesigheid van 'n teorie lei tot
geheel) van uitlegmiddele (be-
ligtende denkmiddele) waarmee 1. Gebrek aan lig
die outentieke betekenis van 'n 2. Algemene gepratery
praktyk in die lig gebring kan 3. Oppervlakkigheid
word (sigbaar gemaak word).
(3) 'n Teorie is die som van eva- Afwesigheid van 'n teorie lei tot
lueringsmiddele en vergely-
kingsmiddele om te bepaal of 1. Alledaagsheid
'n praktyk outentiek is en of 2. Negatiwiteit
praktykverwerkliking outentiek
is.
(4) 'n Teorie is 'n sistematies ge- Afwesigheid van 'n teorie lei tot
organiseerde geheel van ver-
woordinge in terme waarvan oor 1. Dubbelsinnigheid
praktykgebeure uitsprake ge- 2. Gebrek aan wakkerheid
maak kan word. 3. Naïewe vooroordeel
Kort begripsverklaring ten aansien van die kenmerke van 'n praktyk wat
geïsoleer word van 'n teorie (Landman, W.A. 1977:hoofstuk 3).
(1) Gebrek aan lig
Gebrek aan lig of gebrekkige lig moet vermy word omdat lig nodig
is:
(a) om iets (essensies van 'n praktyk) aan die lig te bring met
die oog op begryping;
(b) om essensies (ook praktykessensies) te bereik;
(c) om essensies te versamel en te orden; en
(d) om die praktyk te open vir die teenwoordigstelling van
essensies sodat daardie praktyk en die beste wyse van
verwerkliking daarvan begryp kan word.
Vermyding van gebrekkige lig word bewerkstellig deur helderheid te
hê aangaande die beligtende denkmiddele (teorie) wat aangewend moet
word ten einde essensies te openbaar, te verwerklik en te evalueer.
(2) Algemene gepratery
Algemene gepratery moet vermy word omdat:
(a) dit vanweë 'n woordevloed nie lei tot egte begryping nie;
(b) dit essensies van 'n praktyk laat verdwyn onder 'n
woordekleed;
(c) daardeur maklike verstaanbaarheid aangesien kan word vir egte
begryping; en
(d) dit vrystelling gee van egte denke en lei tot die soek van die
maklikste weë.
Hierdie vermyding word bewerkstellig deur o.a. 'n keuse in die lig
van 'n teorie vir die betekenisvolste woorde en vir woord-ekonomie.
(3) Oppervlakkigheid
Oppervlakkigheid moet vermy word omdat:
(a) daardeur slegs 'n oppervlakkige sien van 'n praktyk en nie 'n
radikale begryping deur kyk en skou bevorder word;
(b) dit 'n soeke en hunkering na die nie-essensiële aanmoedig; en
(c) dit nie genoeë neem met 'n rustige, denkende verwyl by
(vertoef by) die praktyk nie.
Vermyding van oppervlakkigheid word bewerkstellig deur aan te dring
daarop dat in die denkweg (wat deur 'n teorie beskryf word) gebly
moet word.
(4) Alledaagsheid
Alledaagsheid moet vermy word omdat:
(a) die doodgewone en die oorbekende, die wek van verwondering vir
'n outentieke praktyk demp asook die bewondering daarvan;
(b) dit die wakker hou van besinnende denke belemmer.
Alledaagsheid kan vermy word deur ononderbroke moedige denke wat
onderskraag word deur 'n teorie en wat die outentiekheid van 'n
besondere praktyk aan die lig bring.
(5) Negatiwiteit
Negatiwiteit moet vermy word omdat:
(a) daardeur dit wat nie outentiek tot 'n besondere praktyk
behoort nie, op die voorgrond gebring word;
(b) dit alle vorme van verifikasie (in die lig van 'n teorie)
afwys; en
(c) dit lei tot 'n ontkenning daarvan dat essensie-openbaring die
beste weg is om outentiekheid te begryp en te evalueer.
Afwys van negatiwiteit word voltrek deur te kies vir essensie-openbaring met behulp van 'n teorie en teen essensieblindheid vanweë
die afwys van teoretisering (teorie-bou).
(6) Dubbelsinnigheid
Dubbelsinnigheid moet vermy word omdat:
(a) dit weens dubbele betekenisse wat aan dieselfde saak geheg
word, verwarring skep;
(b) daardeur voorgegee word dat algemene gepratery en
oppervlakkigheid goedkeurenswaardig is;
(c) daardeur die praktyk self op die agtergrond geskuif word; en
(d) dit steeds voortgaande bedinking in die lig van 'n teorie as
onnodig beskou.
Verwydering van dubbelsinnigheid word bewerkstellig deur besondere
waarde te heg aan helderheid en duidelikheid van die begrippe wat
deur deeglike teoretiese begronding bewerkstellig word.
(7) Wakkerheid
Gebrek aan wakkerheid moet vermy word omdat:
(a) die mate van wakkerheid streng korreleer met die kwaliteit van
die toegang tot die essensies van 'n praktyk;
(b) dit inisiatief tot essensie-openbaring wat lei tot paslike
verwoording demp; en
(c) dit -ismebevorderend is.
Wakkerheid geskied wanneer daar in die lig van 'n teorie
alledaagsheid deur verwondering en bewondering intensiveer tot
aandagtigheid wat essensie-openbaring moontlik maak.
(8) Naïewe vooroordeel
Naïewe vooroordeel moet vermy word omdat:
(a) oppervlakkige bevooroordeeldheid die denke wat deur 'n teorie
opgewek word smoor; en
(b) 'n wegbeweeg van essensieblindheid vanweë teorieloosheid
daardeur verhoed word.
Vermyding van vooroordele geskied met 'n duidelike onderskeiding
tussen vooroordeel, vooronderstelling en grondstelling en 'n
begryping van die betekenis daarvan vir uitsprake oor 'n praktyk in
die lig van 'n besondere teorie.
GEVOLGTREKKING
'n Besondere waarde van 'n teorie is daarin geleë dat dit die voorwaardes vir essensie-openbaring (dus vir outentieke begryping) skep
in teenstelling met teorieloosheid wat essensieblindheid in die
hand kan werk.
5. TEORIE AS 'N RAAMWERK VAN BEGRIPPE EN BESLUITVORMING
'n Essensieblinde of afwesige teorie belemmer die praktisyn se besluitvorming waarmee hy voortdurend besig is. 'n Teorie kan 'n instrument wees vir die neem van gefundeerde beslissings in en ten
opsigte van 'n praktyk en berus dan nie op lukraak ingewings nie.
Dit gaan om die kontrole van praktykgebeure deur beslissings
(Roberts, 1988:85-94).
Die invloed van 'n teorie op besluitneming in en ten aansien van 'n
praktyk, blyk duidelik wanneer raakgesien word dat 'n teorie
eintlik 'n raamwerk van goed gedefinieerde begrippe en
begripsverklaringe is. Dié raamwerk kan geskep word deur 'n
integrasie van teorie en toegepaste navorsing (Weaver, Brazeal,
Dow, 1989:162-170; Brockett en Hiemstra, 1985:31-46) wat aan sekere
vereistes moet voldoen. Die navorsing moet daartoe lei dat data
(gegewens) ingesamel word waaruit betroubare gevolgtrekkings gemaak
sal kan word. Dit beteken dat die data paslik, noukeurig en
voldoende moet wees. Paslike data is data wat deur die
probleemstelling opgeroep word en wat nodig is vir probleemoplossing. Noukeurige data is foute-vrye gegewens wat nodig
is vir betroubare gevolgtrekkings. Te min gegewens kan die "maak"
van gevolgtrekkings riskant laat wees (Monroe 1989:69-72). Dit is
paslike, noukeurige en voldoende gegewens wat die basis vorm van
navorsingsbevindings (gevolgtrekkings) wat praktyk-bruikbaar gemaak
moet word. Die vraag is (Aristoteliaans gestel): hoe word
teoretiese kennis (d.w.s. teorie) praktiese kennis (d.w.s.
praktyk)? Omskakeling van navorsingsbevindinge en teorie na
praktiese kennis veronderstel 'n begryping van die
omskakelingsgebeure.
Navorsingsbevindinge en teorie moet "vertaal" word in die
eksplisiet intensionele (op die praktyk gerigte) taal van die
praktisyns met ander woorde die praktykbetekenisse daarvan moet
duidelik uitgespel word en aangewend word om die praktisyns se
bestaande ervaring te verbreed (verdiep) (Garrison en Macmillan,
1987:38-43). Baie praktisyns se onvermoë om navorsingsbevindinge
in praktyk te "vertaal" lei daartoe dat die navorsing deur hulle as
irrelevant beskou word. Aangesien goeie navorsing gebaseer is op
praktyk en goeie praktyk gebaseer is op navorsing, moet teoretici
en praktisyns saam werk (Ornstein, 1987:44-46). Teorie moet vir
praktisyns begrypbaar en opwindend gemaak word. Een wyse om dit te
doen is om werkseminare en programme spesifiek met hierdie doel te
reël (Schuk, 1989:297-298; Wilson, 1989:137-144) waarin daar ook
aandag gegee moet word aan die betekenis van teorie vir
besluitvorming.
In die voorgaande paragraaf is drie begrippe gebruik naamlik
teorie, navorsing en praktyk. 'n Moontlike denkweg wat gevolg kan
word is: teorie na navorsing, dan na praktyk en dan weer terug na
teorie.
Teoretici voorsien 'n raamwerk van gedefinieerde begrippe en
begripsverklaringe wat dit moontlik maak om die praktyk te begryp
(soos reeds gestel). Hierdie raamwerk moet voortdurend aan
verifikasie en verfyning onderwerp word, maar: praktisyns kan dit
nie bekostig om te wag veral met hulle besluitneming, vir teoretici
om al die probleme op te los nie. Praktisyns moet teoretici en
navorsers aanmoedig om te soek na riglyne wat praktisyns se
handelinge kan rig en opleiers moet daarop ingestel wees om te
demonstreer hoe teorie en navorsing die praktyk kan ondersteun
(Brown, 1984:23-24). Dan gaan dit veral om bruikbare teorie, dit
wil sê teorie wat praktiese waarde het. Meesal is dit teorie in
die vorm van 'n stel idees wat ervaar, ondersoek en geëvalueer moet
word deur die praktisyns. In dié geval beweeg teorie weg daarvan
om preskriptief te wees en blyk die rigtinggewende waarde daarvan
(Morine-Dershimer, 1987:59-66; Cherland, 1989:409-412).
Daar moet egter ook raakgesien word dat praktyk betekenisvol kan
wees vir teorie, veral wanneer empiriese verifikasie lei tot
teorie-verfyning en verfynde teorie se rigtinggewende uitwerking
dan verskerp. Dit gaan hier dan om 'n voortdurende wisselwerking
tussen teorie en praktyk waarin teorie kriteria vir die evaluering
van praktyk voorsien en praktisyns toegelaat word om teorie te
kritiseer (Stenhouse, 1983:211-215).
6. ENKELE REDES VIR DIE TEORIE-PRAKTYKGAPING
'n Verdere saak wat aandag moet geniet, is die moontlike redes vir
die bestaan (ontstaan) van 'n gaping tussen teorie en praktyk. Die
volgende is 'n aantal moontlike redes (Benson, 1985:276-279):
(1) Verskil in doelwitte, waardes en prioriteite.
(2) 'n Inherente weerstand teen verandering by baie praktisyns.
(3) Ontoereikende geleentheid vir die uitruil van idees en
ervaring, tussen teoretici en praktisyns.
(4) Kommunikasie en terminologiese struikelblokke (versperrings)
tussen teoretici en praktisyns.
Benson doen die volgende oplossings aan die hand:
(1) Maak dialoog tussen teoretici en praktisyns in die vorm van
kort sessies moontlik.
(2) Beloon die implementering van nuwe idees en praktyke.
(3) Bevorder deelname van teoretici en praktisyns in
besluitnemingsprosesse.
(4) Ontwikkel koöperatiewe (resp. span-) navorsing waaraan
teoretici en praktisyns deelneem.
(5) Voorsien geleenthede vir teoretici om praktiese ervaring op te
doen.
Hierby kan gevoeg word: Lei praktisyns op om hulle ervaring op
weten-skaplik verantwoorde wyse te organiseer en te mobiliseer
(Landman, 1989:308-311).
Uit hierdie uiteensetting kom die volgende vraag na vore: watter
wyse
van betrokkenheid van teoretici en praktisyns by die oplossing van
die probleem ten aansien van die verhouding van teorie en praktyk,
kan as haalbare model voorgestel word?
7. DIE VERHOUDING, TEORIE: PRAKTYK AS PROBLEEM: BETROKKENHEID VAN
TEORETICI EN PRAKTISYNS
Wanneer daar besin word oor die verhouding van 'n teorie en die
praktiese toepassing daarvan, lyk dit asof 'n mens hier met
minstens twee moontlikhede te make het, te wete
(a) teorieskepping ter wille van teorie (resp. wetenskap) en
(b) teorie ter wille van 'n praktyk.
Teorie ter wille van teorie (wetenskap)
Stelling: "Die wetenskap word bloot ter wille van die wetenskap,
dus kennis slegs met die oog op kennisverwerwing, beoefen" of
teoretisering met die oog op teorievorming. Dit sal beteken dat 'n
teorie wat voortkom uit 'n praktyk (die leefwêreld) verder niks met
daardie praktyk te make wil hê nie. Van 'n terugkeer na die
leefwêreld waaruit dit ontspring het met die oog op verfyning
daarvan is daar dan wat wetenskaplikheid betref, geen sprake nie.
'n Ander moontlikheid hier, is dat 'n bepaalde wetenskaplike 'n
bydrae sal maak tot die begryping van 'n werklikheidsaspek en dit
dan aan ander persone oorlaat om die toepassingsmoontlikhede
daarvan te bedink en uit te werk. Hy sal dan ook hierdie
handelinge deur die "toepassers" nie as aangeleentheid van
wetenskap beskou nie.
Minstens twee sake verdien in die lig van die voorgaande, die
aandag:
(a) In die eerste plek word daar 'n denkende gerigwees op en
oopstaan vir die praktyk self voltrek ten einde die kenmerke
daarvan aan die lig te bring met die oog op begryping. Daar
moet telkens 'n terugkeer na 'n praktyk geskied. Een
besondere wyse van terugkeer na 'n praktyk is om te bepaal wat
die uitwerking van toegepaste teoretiese insigte op daardie
praktyk is. Op hierdie wyse word meer lig gewerp op daardie
teoretiese insigte en terselfdertyd word die praktyk verbeter
(verfyn). Die teorie het dan praktiese konsekwensies wanneer
dit terugkeer na die plek waar dit ontstaan het, naamlik die
praktyk. Bestudering van hierdie praktiese konsekwensies lei
dan weer tot 'n verskerpte teorie en maak dus 'n bydrae
daartoe. Terselfdertyd is die praktiese konsekwensies (resp.
praktyk) beter begryp en dus op 'n meer verantwoordelike wyse
deurgevoer. Dit lyk dus asof 'n afwys van die noodwendigheid
van 'n terugkeer na die praktiese konsekwensies wat teorie mag
hê, 'n onwetenskaplike handeling mag wees.
(b) 'n Besonder betekenisvolle aangeleentheid vir 'n teorie
(wetenskap) is die reg en die plig van daardie teorie om te
vra na die behoorlikheid van die toepassing daarvan. Die
teorie dra dan verantwoordelikheid om navraag te doen
aangaande die behoorlike aanwending daarvan in 'n praktyk. Hy
vra sekere vrae en is hierdie vrae dan ook aangeleentheid van
wetenskap. 'n Teorie dring dan aan op behoorlike toepassing
van hom en dit kan nie geskied in isolasie van 'n praktyk
waarmee dit niks te make wil hê nie. 'n Teorie dring aan op
toereikende antwoorde op die vrae wat hy aan 'n uit hom
voortvloeiende praktyk stel. Hierdie antwoorde kan dan weer
dien tot 'n verskerpte teorie.
Teorie ter wille van 'n praktyk
Uit bostaande blyk dit dat daar gepraat mag word van die eenheid
van wedersyde implikasie van teorie en praktyk. Die vraag is nou
of 'n teorie ontwerp word bloot met die oog op begryping van die
praktyk of bloot om die verbetering van die praktyk. Uit dit wat
tot dusver gesê is, lyk dit asof die eerste moontlikheid
bevraagteken kan word. Wat die tweede moontlikheid naamlik dat 'n
teorie uitsluitlik met die oog op verbetering van 'n praktyk
betref, kan die beswaar gemaak word dat daardie teorie dan dienstig
gemaak word, dus onderdanig gemaak word aan 'n bepaalde praktyk.
Daardeur word die teorie se outonomie ingeboet. 'n Teorie word dan
eintlik onnodig (sinloos) want daar is 'n bepaalde praktyk wat die
mag het om aan hom voorskrifte te maak. Daardie praktyk sê dan
welke uitsprake oor hom vir hom aanvaarbaar sal wees. Hy verhef
homself dan tot outonome uitsprake-maker.
Dit lyk dus asof 'n teorie wat gekenmerk word deur 'n volslae
onderdanigheid aan 'n bepaalde praktyk, deur daardie praktyk tot
onvrugbaarheid gedwing kan word.
'n Moontlike oplossing
'n Moontlike oplossing uit hierdie dilemma is om die verhouding van
teorie en praktyk soos volg te sien:
Eerste moontlikheid Tweede moontlikheid Sintese
Kennispool Praktiese pool
Kennisgefundeerde
praktyk
Eerste moontlikheid
Teoretici wat van voorneme is om slegs denkarbeid te wy aan die
uitbouing van die kennispool se reg om dit te doen, moet erken en
eerbiedig word. Die uitsluitlike doel van hierdie teoretici is
begryping van die praktyk en dit word aan andere oorgelaat om met
hierdie denkuitkomste iets te maak of nie iets te maak nie. Dit
wat deur hulle onthul en beskryf is kan deur ander mense tot
voorskrifte vir hulleself gemaak word. Gesprekke met mense in die
praktyk aangaande die betekenis wat die teoretiese begryping vir
hulle praktiese voorskrifte het, is vanselfsprekend nie uitgesluit
nie en geskied dan ook heel dikwels.
Tweede moontlikheid
Praktisyns wat van voorneme is om hulle slegs te beywer vir 'n
steeds volgehoue verbetering van die praktyk (praktiese pool)
waarin hulle staan, se reg om dit te doen moet erken en eerbiedig
word. Dit geld ook vir hulle besluit hoe om dit te doen,
byvoorbeeld
(a) deur te leer uit die eie foute en die eie praktiese oplossings
van probleme wat mag opduik,
(b) deur kennis te neem van dit wat beskryf is deur die arbeiders
aan
die kennispool,
(c) deur 'n sintese van (a) en (b).
Dit is ook heeltemal moontlik en sinvol dat die praktisyns sekere
betekenisvolle aangeleenthede onder die teoretici se aandag sal
bring. Byvoorbeeld die segswaarde wat teoretici se uitsprake vir
'n bepaalde praktyk het.
Sintese
Dit is heeltemal moontlik dat daar 'n derde groep mense mag wees
wat van voorneme is om slegs denkarbeid te wy aan 'n sintese
(integrasie) van dit wat die teoretici en "manne-van-praktyk" aan
die lig gebring het en te kenne gee. Hulle leer uit die uitsprake
wat oor die praktyk gemaak is en uit die ervaringe van mense in die
praktyk en gaan dan oor tot 'n toepassing van dit wat hulle geleer
en waargeneem het.
Daar mag selfs 'n vierde groep mense wees wat van voorneme is om te
arbei aan al drie hierdie pole van kennis. Dit is 'n moontlike en
beslis sinvolle wyse van handeling.
Dit is hierdie groep mense wat raaksien en aanvaar wat Leo Ruth
ontdek het.
Praktiese kennis (Kennis van 'n praktyk) ontwikkel deur refleksie-in-aksie tydens die unieke ervaring om iets te doen.
Sistematiese selfondersoek lei tot die ontwikkeling van praktiese
wysheid wat beskou kan word as 'n individuele teorie oor 'n
praktyk. Indien so 'n individuele teorie oor praktyk goed
ontwikkel word, sal dit lei tot die begryping van die praktiese
betekenis en beperkinge van kennis (teorie) wat op navorsing baseer
is (Ruth, 1986:73-77).
8. SLOTOPMERKING
Daar, moet onthou word, sê Alice Boberg, dat daar nie 'n konflik
bestaan tussen teorie en praktyk nie, wel tussen teoretici en
praktisyns. Een oplossing is om die praktisyns te betrek by die
navorsingsproses en om nie mure te bou tussen die "gatekeepers of
theory" en die "champions of practice" nie (Boberg, 1985:67-70).
VERWYSINGS
Benson, G. 1985. Management theory and the practice of management.
Journal of Business Education, vol. 60. April.
Boberg, A. 1985. Linking theory and practice. The Journal of
Educational Thought, vol. 19, no. 1. April.
Brieschke, P.A. 1985. Theory and practice: the empty fort of school
administrators. Planning and Changing, vol. 16. Fall 1985.
Brockett, R.G., Hiemstra, R. 1985. Bridging the theory-practice gap in
self-directed learning. In Brookfield, S. (Editor): Self-directed
learning: from theory to practice. London: Jossey-Bass Publishers.
Brown, R.D. 1984. Theory to research to practice to theory. Journal
of College Student Personnel, vol. 25.
Burgess R.G. 1983. Field Research: a Sourcebook and Field Manual.
London. Allen and Unwin.
Cherland, M.R. 1989. The teacher educator and the teacher: when
theory and practice conflict. Journal of Reading, vol. 32, no. 5.
February.
Garrison, J.W., Macmillan, C.J.B. 1987. Teaching research to teaching
practice: a plea for theory. Journal of Research and Development in
Education, vol 24, no.4. Summer 1987.
Kröner, A. 1967. Wörterbuch der Philosophie. Stuttgart.
Landman, W.A. 1971. Aanwending van die pedagogiese kategorieë in die
Fundamentele Pedagogiek. Pedagogiekstudies nr. 68. Universiteit van
Pretoria.
Landman, W.A. 1973. Die praktykwording van die Fundamentele
Pedagogiek. Johannesburg. Perskor.
Landman, W.A. 1977. Fundamentele Pedagogiek en Onderwyspraktyk.
Butterworth. Durban.
Landman, W.A. 1989. Strukturering van die eie ervaring vir
navorsingsdoeleindes. Suid-Afrikaanse Tydskrif vir Opvoedkunde,
vol. 9 (2).
Monroe, W.S. 1989. Contributions of research to educational theory and
practice. Contemporary Education, vol. 60, no. 2. Winter 1989.
Morine-Dershimer, G. 1987. Informal theory and instructional practice:
sensemaking makes sense. Theory into Practice, vol. 26, no 1.
Ornstein, A.C. 1987. Teacher behavior research: theory, practice and
recommendations. NASSP Bulletin, December.
Roberts, D.A. 1985. Theory, Practice, and the Student of Education.
The Journal of Educational Thought, vol. 19, no. 1. April
Runes, D.D. 1968. Dictionary of Philosophy. Littlefield Adcms.
Ruth, L. 1986. Finding your theory in practice. English Education,
vol. 18, no. 2. May, pp. 73-77.
Sax, G. 1979. Foundations of Educational Research. New Jersey,
Prentice-Hall.
Schuh, J. H. 1989. A student development theory to practice workshop.
Journal of Counseling and Development, vol. 67. January.
Smith, L. 1987. Developmental theory and teachers' practice.
Instructional Science, vol. 16, no.4.
Stenhouse, L. 1983. The relevance of practice to theory. Theory into
Practice, vol. 22, no. 3.
Van Rensburg, C.J.J. & Landman, W.A. 1990. Fundamenteel-pedagogiese
begripsverklaringe. Pretoria: N.G. Kerkboekhandel.