Inleiding
Kinderleidinginstitute is sterk daarop ingestel om gevallestudies te onderneem, dit wil sê om 'n
gedetailleerde beskrywing van 'n persoon of gebeure te gee met die oog op die aan die lig bring
van nomotetiese kennis as kennis wat veralgemenings toelaat wat die spesifieke persone of gebeure
wat bestudeer is, oorskry (Sax, 1979:77). Ooreenkomste tussen verskynsels wat opgemerk word
wanneer die gevallestudies onderneem word, word uitgelig (Mouton & Marais, 1985:44).
Die navorser wat een of ander verskynsel wil bestudeer (byvoorbeeld bednatmaak) versamel die
beskikbare gevallestudies en ontsluit die inhoud daarvan. Vir die ontsluiting wend die
navorsers 'n metode aan wat bekend is as inhoudanalise.
Die metode van inhoudanalise is 'n sistematiese prosedure wat ontwerp is om die inhoud van
aangetekende inligting te ondersoek (Walizer & Wiener, 1978:343). Die ondersoek geskied met die
oog daarop om kwalitatiewe mededelings te kwantifiseer en te analiseer (Sax, 1979:301). Dit
beteken dat individue bestudeer word om vas te stel op welke wyse hulle betekenisse toeken
(Slavin, 1984:7-10). Die aantal keer wat dieselfde betekenis toegeken word, word getel en dan
volg interpretasie. Die betekenisse wat getel word, bestaan onafhanklik van die navorser
(waarnemer) se oordeel en moet deur hom sistematies gerangskik word. Vir die navorser is hierdie
betekenisse die veranderlikes waarmee hy gaan werk, wat hy goed moet begryp. Die navorser moet
duidelik sê hoe hy sy tellery gaan onderneem en organiseer.
Die navorser volg die volgende prosedures vir sy inhoudanalise (Landman, et al.,
1987:184-189).
Uiteensetting van doelwit(te)
Byvoorbeeld: die doel is om die leefwêreld van die bednatmaker te begryp. Die doel suggereer die
relevante kategorieë. So byvoorbeeld blyk dit uit literatuurstudie dat die volgende kenmerke van
die bednatmaker is: onsekerheid, labiliteit en ek-swakheid. Die navorser gaan soek na aanduidings
van hierdie kenmerke en hy tel die aantal aanduidings. Op die wyse kan hy bepaal hoe die voorkoms
van die genoemde kenmerke met mekaar vergelyk. Die uitsprake in die bestudeerde literatuur kan so
geverifieer word en nuwe aanduidings wat nog nie vantevore raakgesien is nie, word openbaar.
Bepaling van steekproef
Die doel van die navorsing bepaal die steekproef. Die totale aantal gevallestudies (lêers) wat
beskikbaar is vorm die universum waaruit ewekansige seleksie kan geskied. Meesal sal die navorser
al die beskikbare lêers kan bestudeer. Hy sal dit duidelik moet stel
hoeveel gevallestudies (lêers) bestudeer is
geografiese verspreiding van 'gevalle'
ouderdomsverspreiding
geslagsverspreiding
skolastiese verspreiding
ouers se inkomste, onderwyspeil, ensovoorts
ander inligting wat die navorser as belangrik mag ag.
Hipotesestelling
Spesifieke hipoteses word gestel in die lig van die geïdentifiseerde kategorieë Ten aansien van
bednatmaak kan die volgende hipoteses gestel word:
- Onsekerheid, labiliteit en ek-swakheid is kenmerkend van die bednatmaker.
- Onsekerheid, labiliteit en ek-swakheid kan met die hulp van projeksietegnieke aan die lig
gebring word.
Hipoteseverfyning
Die navorser sal vind dat dit nodig is dat hy verder moet operasionaliseer, dit wil sê dat hy sy
kategorieë (veranderlikes) in waarneembare en evalueerbare vorm moet stel (Tuckman, 1978:86). Hy
kan soos volg te werk gaan. Hy vra die volgende vrae:
- Watter Rorschach-duidinge word as aanduiding van onsekerheid, labiliteit en ek-swakheid
beskou?
- Watter tematiese appersepsie-response kan aanvaar word as aanduiding van onsekerheid,
labiliteit en ek-swakheid?
- ensovoorts.
Skryf van geoperasionaliseerde hipoteses
Byvoorbeeld:
- Kinders met ........... as probleem sal baie ................... -duidinge gee met Rorschach;
- .......... probleemkinders sal meer ...................... duidinge (R) gee as ..........
-duidinge.
- ensovoorts.
Telling
Die woorde 'baie' en 'meer as' (ook 'minder as') dui daarop dat die spesifieke duidinge getel
moet word. Voorbeeld van 'n telling:
Probleem: byvoorbeeld bednatmaat
|
Aantal lêers: ....
|
RORSCHACH
|
 
|
Onsekerheid
|
Labiliteit
|
Ek-swakheid
|
Subjektiwiteit
|
of-antwoorde
|
Antwoorde in vraagvorm
|
FFb- FbF Fb
|
Slegte G- B-
F+%
|
Duidings met die hoogste tellings sal dan 'n aanduiding wees van die opvallendste kenmerke van
die leefwêreld van leerlinge met bednatmaak as probleem.
Interpretasie
Die gegewens:
- Stel die diagnostikus daartoe in staat om vinnige diagnoses te maak.
- Dui vir die terapeut waarop daar gekonsentreer moet word met sy terapie.
- Gee vir die opvoedkundige sielkundige 'n beeld van die leefwêreld van kinders met bednatmaak
as probleem.
Opmerking: Vir Rorschach-interpretasie is die volgende boek onontbeerlik:
Bohm, E. 1960. Psychodiagnostisches Vademecum. Bern: Hans Huber.
Slot
Die opvoedkundige sielkundige handel op soortgelyke wyse met ander projeksiemedia waarvan hy die
resultate en uitkomste aantref in die lêers wat hy vir sy navorsing geselekteer bet.
Summary
Child-guidance institutes are strongly motivated to undertake case studies, in other words, to
give detailed descriptions of persons or events to bring to light nomothetic knowledge, this
being knowledge that allows generalizations. Similarities between phenomena which have been
noticed during case studies are singled out.
The researcher who wishes to study a phenomenon such as bedwetting, for example, examines the
available case studies and uncovers their content by applying the content analysis
method.
Content analysis is a systematic procedure devised to study the content of recorded information.
This study was conducted to quantify and analyse qualitative communications. This means that
individuals are studied to determine how they give meaning. The number of times the same meaning
is given is counted and an interpretation given. The meanings that are counted exist
independently of the researcher's (observer's) view and must be arranged systematically. The
researcher will use these meanings as variables and he must, therefore, understand them. The
researcher must also clearly state how he will undertake and organize the counting. When doing
content analysis the researcher follows the following procedures:
stating of goals
determining the survey stating of hypothesis
counting
interpretation.
Verwysings
- Bohm, E. 1960. Psychodiagnostisches vademecum. Bern: Hans Huber.
- Landman, W.A. (red.). 1987. Die navorsingsprogram vir geesteswetenskaplike navorsing.
Johannesburg: Perskor.
- Mouton, J.C. & Marais, H.C. 1985. Metodologie van die geesteswetenskappe: basiese begrippe.
RGN-studies in navorsingsmetodologie. Pretoria: Raad vir Geesteswetenskaplike Navorsing.
- Sax, G. 1979. Foundations of educational research. New Jersey: Prentice-Hall.
- Slavin, R.C. 1984. Research methods in education. A practical guide. New Jersey:
Prentice-Hall.
- Tuckman, B.W. 1978. Conducting educational research. 2nd ed. New York: Harcourt Brace
Jovanovich.
- Walizer, M.H. & Wiener, P.L. 1978. Research methods and analysis. Searching for
relationships. New York: Harper & Row.