|
Aspects of social wealth | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |   |
Food | * |   | * |   |   |   |   |   |   |   | 2 |
Clothing | * |   |   |   |   |   |   |   |   |   | 1 |
Housing | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | 10 |
Health (physical) | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | 10 |
Health (phychological) |   | * | * |   | * | * |   | * | * |   | 6 |
Education | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | 10 |
Income |   | * | * | * | * | * | * | * |   | * | 8 |
Leisure | * | * | * | * |   | * | * | * | * | * | 9 |
Public safety | * | * |   | * |   | * |   | * |   |   | 5 |
Environment | * | * | * | * | * | * |   |   | * |   | 7 |
Employment | * | * | * | * |   | * | * | * | * |   | 8 |
Participation | * | * | * |   | * | * |   | * | * |   | 7 |
Overall satisfaction |   |   |   |   |   |   |   | * |   |   | 1 |
Law and order |   | * | * |   | * | * |   |   |   |   | 4 |
Racial disparity |   | * | * |   | * | * |   |   |   |   | 4 |
Public transport |   |   | * |   |   | * |   |   |   |   | 2 |
Crime |   | * | * |   | * |   | * |   | * | * | 6 |
Social stability |   | * | * | * |   |   | * | * |   | * | 6 |
Art and Culture | * | * |   | * |   | * |   |   | * |   | 5 |
Social security | * |   |   | * |   |   | * |   | * |   | 4 |
The last column shows that three factors appear six times and eleven six or more. These are:
(1 - 10 = verskillende skrywers) (Laaste kolom = aantal verskynings).
Daardie komponente wat kwantitatief die meeste verskyn, is vervolgens gebruik om 'n definisie van maatskaplike welsyn op te stel. Die volgende definisie het dus sy oorsprong in 'n inhoudanalise:
Die volgende stap was om hierdie definisie aan te wend om tot indikator-verfyning oor te gaan:
|
| ||||||||||||||
A.  Housing |
|
a) This indicator refers to a certain extent to satisfaction with regard to housing
b) This is an evaluation of privacy.
Deur die aanwending van relevante statistiese metodes is voorTS oorgegaan tot:
3.12  Die ontwikkeling van 'n instrument vir die evaluering van die Suid-Afrikaanse lewensgehalte (Møller en Schlemmer, 1983:225-279)
Møller en Schlemmer het 'n evalueringsinstrument ontwikkel vir vergelykende studie van die Suid-Afrikaanse lewensgehalte, wat op aanvraag deur navorsers, van die skrywers (Universiteit van Natal), verkrygbaar is. Die volgende opmerkings oor die ontwikkeling van hierdie evalueringsmiddel kan 'n aanduiding gee van die samestelling daarvan:
(a) Stappe wat gevolg is:
Die navorsing het begin met 148 indikators. Na 'n voorlopige ondersoek is 'n aantal lae prioriteit items (36) uitgeskakel en is daar in vooruitsig gestel dat nog meer uitgeskakel moet word voor die finalisering van die instrument.
Ten einde vergelyking tussen bevolkingsgroepe moontlik te maak, sal 'n evalueringsinstrument universeel toepasbaar moet wees. Dit beteken dat alle items wat nie 'n prioriteit by al drie groepe (Blankes, Indiërs, Swartes) is nie, uitgeskakel moet word. 'n Uitsondering moet gemaak word ten aansien van items wat by 'n bepaalde bevolkingsgroep 'n besonder hoë voorrang geniet. Die volgende is 'n voorbeeld van items waaraan min of meer 'n rangorde van 1-20 toegeken is. (Rangorde van belangrikheid wat gebaseer is op die persentasie in 'n groep wat 'n besondere item tussen die 30 tot 40 belangrikste vir hulle persoonlike lewe beskou het).
Common life concerns: comparative priorities, satisfactions and contributions to well-being | ||||
Life concerns |
| |||
Issue of concern |
|
|
| |
family health | 1 | 4 | 15,5 | |
own health | 2 | 5 | 26 | |
family peace | 3 | 2 | 7 | |
medical services | 4,5 | 10 | 40 | |
running water | 4,5 | 24,5 | 21 | |
love relationship | 6 | 6,5 | 20 | |
financial security (family) | 7 | 11,5 | 18 | |
peace of mind | 8 | 17 | 43 | |
domestic electricity | 10 | 35,5 | 46 | |
plentiful good food | 10 | 14 | 2 | |
old age pension | 10 | 43 | 26 | |
education for children | 12 | 3 | 11 | |
marital relationship | 13 | 13 | 29 | |
old age provision | 14,5 | 39,5 | 37,5 | |
own education | 14,5 | 1 | 4,5 | |
good parent | 15 | 8,5 | 31 | |
sex life | 17,5 | 39,5 | 37,5 | |
moral life | 17,5 | 6,5 | 68,5 | |
trust relationships | 19,5 | 43 | 109 | |
W = Wit I = Indiër B = Swart |
Korrelasiestudies is uitgevoer met die doel om sensitiewe items waaraan respondente nie self 'n hog prioriteitosou toeken nie, in die evalueringsinstrument to behou.
Items wat dieselfde sosiale omstandighede beskryf moet gekombineer word tot 'n enkele indeks of slegs die kragtigste van die twee moet behou word.
(b)  Bykomende indikators
Die navorsing het aan die lig gebring dat dit wenslik sal wees om in 'n evalueringsinstrument nog die volgende indikators by te voeg:
Dit sal verstandig wees van toekomstige navorsers oor lewensgehalte-problematiek om die Møller-Schlemmer lewensgehalte-evalueringsinstrument in te sluit in hulle navorsingsprogram. (Møller en Schlemmer, 1984:13-14).
3.13  Integrasie van lewensgehalte studies en maatskaplike invloedstudies (social impact studies) (Olsen, Canan en Hennessy, 1985:325-341)
In die meeste gemeenskapsevalueringsondersoeke kan onderskei word tussen twee tipes ondersoeke, naamlik:
Olsen, Canan en Hennessy gaan van die standpunt uit dat lewensgehaltestudies en maatskaplike invloedstudies in wese ooreenstem. Hulle het 'n analitiese model ontwikkel waarbinne die voormelde twee studies geïntegreer word vir die uitvoer van gemeenskapsevalueringsondersoeke.
Lewensgehaltestudies en maatskaplike invloedstudies het vyf kenmerke in gemeen, te wete:
Sosiale bestuursprosedures het te make met:
Die voorafgaande bring 'n mens by die analitiese model van 0lsen en medewerkers. Die model kan met geringe aanpassings aangewend word in sowel lewensgehalte-evalueringsondersoeke as maatskaplike invloedevalueringstudies. Beide word geïntegreer in 'n enkele raamwerk wat 'n gemeenskapsevalueringsproses (community assessment process) genoem kan word.
(a)  'n Moontlike gemeenskapsevalueringsmodel
Olsen en medewerkers se model sien soos volg daaruit:
In die model val die totale proses van 'n gemeenskapsevaluering-studie uiteen in ses fases, te wete: "scoping, identification, description, appraisal, planning, action".
Fase 1:  Bepaling van waardes (scoping)
'n Beeld word verkry van grondliggende waardes in die gemeenskap. Waardes mag deur al die lede van 'n gemeenskap gedeel word of verskillende stelle waardes het betrekking op verskillende sosiale stande, rasse- en etniese groepe of ander sektore van die gemeenskap.
Fase 2:  Identifisering van die vernaamste eienskappe van die gemeenskap (identification)
Die waardes van die gemeenskap rig die identifisering van die bestaande sosio-ekonomiese eienskappe van daardie gemeenskap sowel as die heersende sosio-ekonomiese tendense. Indien die uitwerking van 'n voorgenome program of projek op die gemeenskap ondersoek word, word die waardes van die gemeenskap en die kenmerke van die program/projek aangewend ten einde daardie aspekte van die program/projek wat moontlik betekenisvol vir die gemeenskap mag wees, te identifiseer en te selekteer. Vervolgens word sosiale indikators geselekteer as metings van die heersende eienskappe en tendense.
Fase 3:  Beskrywing van huidige en toekomstige toestande in die gemeenskap (description)
Die sosiale indikators verskaf data vir kwantitatiewe beskrywings van sosio-ekonomiese toestande in die gemeenskap, sosio-ekonomiese veranderings wat moontlik binne die gemeenskap gaan plaasvind en van die voorspelde sosio-ekonomiese effek van 'n program. Daarbenewens word die gemeenskap se funksionele vermoë om sosio-ekonomiese behoeftes en probleme te hanteer asook die gemeenskap se beskikbare bronne vir die uitvoer van sosiale bestuurshandelinge, beskryf.
Fase 4:  Beoordelingsaktiwiteite (appraisal)
Die objektiewe beskrywings van gemeenskapstoestande, verwagte toekomstige veranderinge en voorspelde uitwerking (van veranderings/vernuwings) word voorgelê aan 'n ewekansige steekproef van die inwoners. Respondente word gevra om die relevansie, belangrikheid en wenslikheid van die objektiewe data subjektief te beoordeel. Die uitkoms van die saamvoeging van objektiewe data en subjektiewe oordele, is 'n evaluering van die kwaliteit van lewe of maatskaplike invloede. Ten slotte word openbare en privaat gemeenskapsleiers ondervra (in onderhoude) ten einde hulle doelstellings vir die gemeenskap vas te stel ten aansien van die gemeenskap se huidige funksionele vermoëns en die leiers se opvattings aangaande heersende gemeenskapswaardes.
Fase 5:  Beplanning vir die toekoms (planning)
Die behoeftes van die gemeenskap, die doelstellings wat deur die leiers van die gemeenskap voorgehou word en die bestaande beplannings- en bestuursbronne van die gemeenskap, verskaf 'n basis vir die ontwerp van beplanningstrategieë om die kwaliteit van lewe te handhaaf en/of om die uitwerking (invloed) van vernuwing te hanteer.
Fase 6:  Gemeenskapsaksie (action)
Die strategieë wat deur gemeenskapsbeplanners en -leiers ontwerp is, word geïmplementeer as aksieprogramme wat deur regeringsinstansies en privaatorganisasies uitgevoer word. Ten slotte word 'n regeringsinstansie (of 'n span navorsers deur die owerhede aangewys) om 'n deurlopende monitorfunksie te verrig deur sosiale indikators aan te wend ten einde te kan bepaal hoe toereikend die aksieprogramme die behoeftes en probleme van die gemeenskap hanteer.
(b)  Gemeenskapsbeleidmaking en programbeplanning
Die doel van 'n gemeeskapsevaluering is om inligting te verskaf wat aangewend kan word vir die formulering van beleid, beplanning en die uitvoer van aksieprogramme. Inligting aangaande die gemeenskap se lewensgehalte en die verwagte invloede op die gemeenskap kan alle fases van die gemeenskap se beleids- en beplanningsproses beinvloed. Die uitkoms van die gemeenskapsevalueringsmodel is 'n kontinue interaktiewe proses tussen gemeenskapsleiers, professionele deskundiges en inwoners van die gemeenskap. Die model kan kennis voortbring wat alle gemeenskapsbeleids- en beplanningsaktiwiteite beïnvloed en voorts bydra dat hierdie aktiwiteite meer omvattend, geïntegreerd, effektief en aanvaarbaar gemaak word. Die volgende opmerkings dien as illustrasie hiervan:
Beleids- en beplanningsaktiwiteite kan ook die navorsing beinvloed. Byvoorbeeld: dit mag nodig wees om ander waardeprofiele saam te stel vir meer en meer seksies van die gemeenskap soos wat daardie groepe inwoners eise begin stel aan die groter gemeenskap om ook aandag te kry vir hulle lewenswyses. Die relevansie, relatiewe belangrikheid en status van baie sosiale indikators kan in die gedrang kom soos wat mense al hoe meer die belangrikheid van die indikators vir die totstandkoming van gemeenskapsprogramme en projekte begin besef. Voorts kan prosedures benodig word om skerp konflik tussen die verskillende groepe en organisasies in die gemeenskap oor die betekenis en evaluering van die objektiewe resultate van die gemeenskapsevaluering, op te los.
Sosiale navorsers en gemeenskapsleiers moet in staat wees om duidelik te kommunikeer, mekaar se belange en doelstellings te verstaan en elk moet gewillig wees om rekening te hou met die ander se verwagtinge en eise.