2.
 TWEEDE INLEIDING: REGVERDIGING VAN DIE ONDERSOEK
2.1
 Metodologiese regverdiging
Die vraag is of daar 'n weg (metode = metodos = weg waarlangs) bestaan waarlangs
fundamenteel-pedagogiese essensies se verskyning in jeugdige outobiografieë opgemerk kan word.
Die voor die hand liggende weg is om reeds bestaande fundamenteel-pedagogiese essensietabelle te
neem en om dan aan die hand daarvan essensies te identifiseer wat in 'n aantal outobiografieë
verskyn. Dit is die metode wat in hierdie verhandeling gevolg gaan word. Die organisasie van die
verskyning sal in tabelvorm geskied. In die eerste kolom sal die verskyning presies soos dit in
die outobiografie voorkom, gestel word. In kolom twee sal die spesifieke fundamenteel-pedagogiese
essensie genoem word wat verskyn, terwyl in die derde kolom die gangbare definisie neergeskryf
word. In die laaste kolom sal dan 'n kort vergelyking getref word tussen die outobiografiese
verskyning en die gedefiniëerde verskyning. Aan die einde van die ondersoek van 'n besondere
outobiografie, sal die volgende gedoen word.
- Die essensies wat verskyn sal gerangskik word onder die strukture waarvan hulle die essensies
is.
- Daar sal dan 'n vergelyking getref word tussen die essensies wat wel verskyn in die betrokke
outobiografie en die res van die essensies wat behoort tot 'n bepaalde struktuur.
- Laastens sal oorsigtelike kommentaar gelewer word.
Metodologiese moontlikheid aldan nie, sal op die wyse aangetoon kan word. Sodanige moontlikheid
sal 'n aanduiding wees van metodologiese regverdiging van die ondersoek na
essensieverskyning in jeugdiges se outobiografieë.
2.2
 Regverdiging in terme van verskyning
Die vraag is of daar hoegenaamd verwag kan word dat fundamenteel-pedagogiese essensies sal
verskyn in jeugdiges se outobiografieë? Die volgende argumente is in hierdie verband ter sake:
- Jeugdiges is nog vanweë hulle nie-volwassenheid in werklikheid jeugdiges-in-opvoeding. Dit
beteken dat hulle gemoeid is en raak met pedagogiese essensies (dus ook met
fundamenteel-pedagogiese essensies).
- Die pedagogiese gebeure is 'n dialogiese gebeure. Dit beteken dat daar volwasse en
nie-volwasse deelnemers is aan pedagogiese essensieverwerkliking. Dit beteken verder dat
albei deelnemers oor 'n mindere of meerdere mate van bewustheid van pedagogiese essensies beskik.
Dat dit wel die geval is met nie-pedagogies opgeleide volwassenes is reeds oortuigend aangetoon
deur F Barnard.
'n Redelike aanvaarbare hipotese sal wees dat die ander deelnemers aan pedagogiese
essensieverwerkliking ook oor 'n opmerkbare bewustheid van pedagogiese essensies sal beskik. Dat
dit wel die geval is kan as vertrekpunt vir hierdie ondersoek dien. Indien daar aangetoon kan
word dat fundamenteel-pedagogiese essensies in jeugdiges se outobiografieë verskyn, sal dit as 'n
bydrae van hierdie studie beskou kan word.
2.3
Verdere regverdiging van outobiografiese ondersoek
2.3.1
Heidegger se interpretasie van fenomenologie en die betekenis daarvan vir die
regverdiging van outobiografiese ondersoek
Kyk: Heidegger, M: "Grundprobleme der Phänomenologie".
2.3.2
Theresa Tymeniecka se interpretasie van fenomenologie en die betekenis daarvan vir
die regverdiging van outobiografiese ondersoek
Kyk: "Husserliana" 1, 2, 3, 4 - en haar artikels daarin.
2.3.3
2.3.4
2.3.5
Fenomenologie-in-funksie en die betekenis daarvan vir die regverdiging van
outobiografiese ondersoek
Kyk: Landman, W A "Inleiding tot die opvoedkundige navorsingspraktyk" Hoofstuk 2.
2.4
Jeugdiges se outobiografieë as verskyningsplek van fundamenteel-pedagogiese essensies:
'n evaluering
('n Samevatting en evaluering van die voorgaande en in die lig van "outo"?:
dit wil sê die mens (self) as fenomenologiese wese ens.)
2.5
2.5.1
Fenomenologies-goedgekeurde probleemstelling.
2.5.2
Die onderhawige probleemstelling.
2.6
2.6.1
Fenomenologies-goedgekeurde hipotesevorming.
2.6.2
Die onderhawige hipotesevorming.
2.7
Program vir hipotesetoetsing
2.7.1
Fenomenologiese sin van literatuurstudie (dus van outobiografieë as vorm van
literatuurstudie).
2.7.2
Die literatuurstudie (outobiografiestudies wat onderneem gaan word).
Die navorser ondersoek die navorsingsmoontlikhede wat stap 7 in die eerste voorbeeld bied.
VIERDE VARIASIE
Onderwerp: Fenomenologie en diagnostiek
Die volgende is 'n voorbeeld van programbeplanning aan die hand van die verklaring van die
navorsingsmetodologie wat pas by die titel.
HOOFSTUK EEN:  PROGRAMBEPLANNING
1.1
Die veranderlikes
Dit is duidelik uit die betiteling dat dit hier gaan om twee veranderlikes t.w.: Fenomenologie en
diagnostiek, waar die "en" dui op verband.
1.2
Eerste probleemstelling
Aangesien probleemstelling in werklikheid 'n vraag is na die verband tussen veranderlikes, kan
die volgende dien as eerste probleemstelling: "Wat is die verband tussen fenomenologie en
diagnostiek?"
1.3
Eerste hipotesevorming
Aangesien hipotesevorming die daarstelling is van 'n positiewe stelling as moontlike antwoord op
'n vraag, kan 'n eerste hipotesevorming soos volg lui: "Daar bestaan 'n betekenisvolle verband
tussen fenomenologie en diagnostiek".
1.4
Hipotesetoetsing
Die sin van hipotesevorming is om rigting aan die navorsing te gee - iets "toetsbaar", dit wil sê
navorsbaar word verwoord. Dit beteken dat die wyse van hipotesetoetsing (as probleemoplossing),
vasgelê moet word, - metodologiese verantwoording moet gedoen word. Die vraag is: langs watter
weg kan die verband tussen die veranderlikes fenomenologie en diagnostiek die effektiefste
geopenbaar word?
1.5
Tweede probleemstelling
'n Tweede stap bou gewoonlik op 'n eerste stap en is meestal 'n intensivering en/of verfyning
daarvan. 'n Intensivering en verfyning van die probleem "Wat is die verband tussen fenomenologie
en diagnostiek" kan wees: Wat is die sinsamehange tussen fenomenologie-essensies en
diagnostiek-essensies?
1.6
Tweede hipotesevorming
Moontlike antwoorde beweeg in die rigting van groter waarskynlikheid indien dit geïntensiveer
en/of verfyn kan word. Byvoorbeeld wanneer "Daar bestaan 'n betekenisvolle verband tussen
fenomenologie en diagnostiek" intensiveer tot "Daar bestaan sinsamehange tussen
fenomenologie-essensies en diagnostiek-essensies".
1.7
Hipotesetoetsing
Die sin van verfynde hipotesevorming, is dat dit in baie gevalle relevante metodologie aandui. So
kan die begrip "essensie" aandui dat die weg van essensie-openbaring gevolg moet word - 'n
wesensanalise sal onderneem moet word. Wat die veranderlike "fenomenologie" betref, gaan dit om
fenomenologie van fenomenologie. Uitsprake oor fenomenologie sal onderwerp moet word aan veral
eidetiese reduksie. Op dieselfde wyse sal met die tweede veranderlike "diagnostiek" gehandel kan
word.
Sodra daar van "sinsamehange" gepraat word, verskyn as gangbare metodologie die hermeneutiese
vraag "waartoe dien" wat eventueel lei tot die verskyning van die triadiese denk- en
verwerklikingsweg.
Dit wil sê die weg van eidetiese reduksie en hermeneuties-triadiese werkwyse is die aangewese weg.
Eidetiese reduksie wat as uitkoms het geverifieerde essensietabelle moet aangewend word ten
aansien van die verskyningsplekke van die betrokke essensies, wat heel dikwels dui op
literatuurstudie. Verskyningsplekstudie is dan in werklikheid wetenskaplik-verantwoorde
teksstudie. Ter afsluiting word praktyk verbeteringbetekenis bepaal.
METODOLOGIE-TABEL
|
Essensie
|
Definisie
|
1.  Eidetiese reduksie
|
............................................................................................
............................................................................................
|
2.  Hermeneuties-
triadiese denkweg
|
............................................................................................
............................................................................................
|
3.  Wetenskaplik-
verantwoorde teksstudie
|
............................................................................................
............................................................................................
|
4.  Bepaling van praktyk-
verbeteringsbetekenis
|
............................................................................................
............................................................................................
|
Wanneer daar van praktykverbeteringbetekenis gepraat word, word meteens die verdere metodologie
aangekondig; Die sintese wat ontwerp word wanneer die hermeneuties-triadiese denkweg
gevolg word, moet kriteriaal aangewend word. Dit beteken dat hierdie essensies as kriteria
geïmplementeer word om hedendaagse praktyke te evalueer. Dit is egter nie toereikend om die
bestaande te beoordeel nie - daar moet ook lig gewerp word op dit wat in die toekoms moet gebeur.
Die genoemde sinteses sal dus kategoriaal aangewend moet word.
UITBREIDING VAN DIE METODOLOGIE-TABEL
|
Essensie
|
Definisie
|
Sinteses as kriteria
|
............................................................................................
............................................................................................
|
Sinteses as kategorieë
|
............................................................................................
............................................................................................
|
- HOOFSTUKINDELING
Die hoofstukindeling is in werklikheid die stappe wat die navorsingsprogram behels. In die lig
van die voorgaande lyk die volgende na 'n sinvolle moontlikheid.
HOOFSTUK TWEE:
|
Fenomenologie-essensies
|
HOOFSTUK DRIE:
|
Diagnostiekessensies
|
HOOFSTUK VIER:
|
Hermeneuties-triadiese samehang tussen fenomenologie- en diagnostiekessensies
|
HOOFSTUK VYF:
|
Fenomenologie- en diagnostiek: sintese kriteriaal en kategoriaal aangewend
|
HOOFSTUK SES:
|
Oorsig, gevolgtrekkings en aanbevelings.
|
SUMMARY
PLANNING A RESEARCH PROGRAMME
A programme is a plan that takes on a particular form and is composed of a number of steps, which
are in reality research activities.
Each step must be distinctly named, described and motivated. With regard to the number of steps
in the research programme and the sequence of these steps, variation is possible and also
necessary, in the light of a statement by P A Pohland:
"Slavish adherence to methodology denies the birthright of the free man and the scientist".
In the article the following possibilities are discussed:
- Problem choice - problem formulation - problem reduction - study of the hypothesis -
accounting for methodology - literature study -methodologically accountable progress - results
of applying a method - conclusions - motivated recommendations.
- Stating of the hypothesis - stating of the problem, cues for problem solving and consequent
research planning - designing a programme, which leads to further accounting for methodology -
results of applying a method - conclusions - motivated recommendations.
- Joint development of title analysis, stating of the problem, forming of the hypothesis,
indication of methodology and the research plan.
- A historical overview as a first introduction, followed by justification of the research as a
second introduction, stating of the problem, forming of the problem, forming of the hypothesis
and announcing of the programme.
- Programme planning according to the research methodology that has been decided upon, which
suits a particular title.